Skip to main content

 

آسان است که در مورد اهمیت یک لحظه تعیین کننده غلو کرد و ارزش پیشرفت‌های کوچک روزانه را دست کم گرفت. اغلب ما خودمان را متقاعد می‌کنیم که موفقیت عظیم، نیاز به اقدام عظیم دارد. ما برای از دست دادن وزن، ایجاد یک کسب و کار، نوشتن یک کتاب، قهرمانی در مسابقات و یا دستیابی به هر هدف دیگری، خودمان را تحت فشار قرار می‌دهیم تا پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی را به وجود بیاوریم و همه در مورد آن‌ها حرف بزنند. با این حال، پیشرفت 1 درصدی پیشرفت قابل توجهی نیست و گاهی اوقات حتی محسوس نیست، اما به خصوص در درازمدت می‌تواند بسیار معنی‌دار باشد. تفاوتی که یک پیشرفت کوچک در درازمدت می‌تواند داشته باشد، بسیار شگفت‌انگیز است.

این یعنی: اگر شما بتوانید هر روز و به مدت یک سال 1 درصد بهتر شوید، در آخر سال، شما سی و هفت برابر بهتر شده‌اید. از طرف دیگر، اگر هر روز به مدت یک سال 1 درصد بدتر شوید، تقریباً به صفر می‌رسید. آنچه که به عنوان یک پیروزی کوچک یا یک شکست کوچک آغاز می‌شود، به چیز بسیار بزرگتری تبدیل می‌شود.

عادت‌ها تحت تأثیر اثر مرکب هستند. همان‌طور که پول از طریق بهره مرکب بیش‌تر می‌شود، اثرات عادت‌های شما هم با تکرار آن‌ها بیشتر می‌شوند. به نظر می‌رسد که آن‌ها در هر روز تفاوت کمی ایجاد می‌کنند، اما تأثیرات آن‌ها در طول ماه‌ها و سال‌ها می‌تواند بسیار زیاد باشد. زمانی‌که دو، پنج یا شاید ده سال بعد نگاهی می‌اندازیم، ارزش عادت‌های خوب و هزینه عادت‌های بد، به‌طور قابل توجهی مشخص می‌شود. درک ارزش این مفهوم در زندگی روزمره می‌تواند دشوار باشد. ما اغلب تغییرات کوچک را نادیده می‌گیریم، زیرا به نظر نمی‌رسد که در آن لحظه بسیار مهم باشند. اگر شما الان کمی پول پس‌انداز کنید، نمی‌توانید الان میلیاردر شوید. نمی‌توانید با تنها سه روز باشگاه رفتن، تناسب اندام پیدا کنید.

این مطلب را هم بخوانید:
جنگیدن با غول روزمرگی یا یکنواختی زندگی!

ما چند تغییر را ایجاد می‌کنیم، اما هرگز به نظر نمی‌رسد که سریعاً به نتیجه برسند و بنابراین ما دوباره به روال‌های قبلی خودمان برمی‌گردیم. متأسفانه، سرعت آهسته تحول همچنین باعث می‌شود که عادت بدی را ندیده بگیریم. اگر امروز یک غذای ناسالم بخورید، وزن شما تغییر زیادی نمی‌کند. اگر پروژه‌تان را تا فردا به تعویق بیندازید، معمولاً فردا وقت آن است که آن را به پایان برسانید. گرفتن یک تصمیم ساده آسان است.

اما هنگامی که هر روز اشتباه‌های 1 درصدی را تکرار کنیم، با تکرار تصمیمات ضعیف، تکرار اشتباهات کوچک و توجیه کردن و بهانه آوردن، انتخاب‌های کوچک ما در نهایت به نتایج سمی تبدیل می‌شوند. این تراکم اشتباهات کوچک است که در نهایت منجر به یک مشکل بزرگ می‌شود.

مهم نیست که در حال حاضر چقدر موفق یا ناموفق هستید. مهم این است که آیا عادت‌های‌تان شما را در مسیر موفقیت قرار می‌دهند یا نه. تمرکز شما باید بر روی مسیر فعلی‌تان باشد و نه  نتایج فعلی‌تان. اگر شما یک میلیونر هستید، اما بیشتر از درآمد ماهیانه‌تان خرج می‌کنید، در این صورت در مسیر بدی قرار دارید. اگر عادت‌های خرج کردن خودتان را تغییر ندهید، به پایان خوبی نمی‌رسید. از طرف دیگر اگر شما ورشکسته هستید، اما در هر ماه کمی صرفه‌جویی کنید، پس در مسیر رسیدن به آزادی مالی هستید –حتی اگر سرعت شما کم‌تر از چیزی باشد که دوست دارید. نتایج شما متناسب با عادت‌های شما هستند. ارزش خالص دارایی شما، متناسب با عادت‌های مالی شما است. وزن شما متناسب با عادت‌های غذایی شما است. دانش شما متناسب با عادات مطالعه شما است. شما در نهایت، چیزی را دریافت می‌کنید که تکرار می‌کنید.

این مطلب را هم بخوانید:
سندروم جکیل و هاید چیست؟

اگر می‌خواهید پیش‌بینی کنید که در زندگی به کجا می‌رسید، تنها کاری که باید انجام دهید دنبال کردن منحنی دستاوردها یا شکست‌های کوچک است و اینکه ببینید انتخاب‌های روزانه‌ی شما 10 یا 20 سال دیگر، شما را به کجا می‌رسانند.

زمان، فاصله‌ی بین موفقیت و شکست را افزایش می‌دهد. عادت‌های خوب، زمان را متحد شما و عادت‌های بد زمان را  به دشمن شما تبدیل می‌کند. عادت‌ها یک شمشیر دو لبه هستند. به همین دلیل درک جزئیات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. شما باید بدانید که عادت‌ها چگونه کار می‌کنند و چگونه آن‌ها را به دلخواه خود طراحی کنید تا بتوانید از لبه‌ خطرناک آن دوری کنید.

همان‌طور که اتم‌ها بلوک‌های مولکولی هستند، عادت‌های اتمی، بلوک‌های ساختن نتایج قابل توجه هستند. عادت‌ها مانند اتم‌های زندگی ما هستند. هر کدام از آن‌ها یک واحد اساسی است که به پیشرفت کلی شما کمک می‌کند. در ابتدا، این عادت‌ها و روال‌های کوچک، به نظر بی‌اهمیت می‌رسند، اما خیلی زود روی هم قرار می‌گیرند و پیروزی‌های بزرگ‌تری را به وجود می‌آورند. این معنای عبارت عادت‌های اتمی است؛ یک تمرین یا روال منظم که نه تنها کوچک و انجام آن آسان است، بلکه منبع قدرت باور نکردنی هستند.

 

 

چرا عادت‌های کوچک باعث تفاوت‌های بزرگ می‌شوند

چرا عادت‌های کوچک باعث تفاوت‌های بزرگ می‌شوند

یکی از برترین روش‌های درمان بیش فعالی، عدم تمرکز و  افزایش توان ذهن و به دست آوردن حافظه‌ای قوی که در نهایت موجب افزایش یادگیری می شود استفاده از خدمات نوروفیدبک است.

  در مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه با استفاده از برترین خدمات و نوین ترین ابزارهابه وسیله ی آخرین متدهای علم پزشکی شما را در بالا بردن سطح عملکرد ذهن تان یاری میکنیم.

با ما تماس بگیرید

۲۲۰۰۴۶۲۰

 

 

منبع: کتاب عادت‎‌های اتمی

نویسنده: جیمز کلیر

ترجمه: هادی بهمنی

دیدگاه خود را ثبت کنید