Skip to main content

تکلیف درسی به بچه‌ها درس مسئولیت می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بچه‌ها از طریق تکلیف درسی، مهارت‌هایی را می‌آموزند که بتوانند بزرگسالانی غیروابسته، دارای انگیزه و موفق بار بیایند، باید قبلاً این مهارت‌ها را آموخته باشند. آنها یاد می‌گیرند که از دستورات پیروی کنند، وظیفه‌ای را شروع کنند و به پایان برسانند و وقت خود را سازمان دهند. بنابراین اهمیت دارد که فرزندان یاد بگیرند تکالیف درسی را خودشان انجام دهند. اما اگر فرزندتان تکالیفش را در دست بگیرد و پیش شما بیاید و بگوید «من نمی‌توانم این را انجام دهم!»، واکنش شما چه خواهد بود؟

 

چرا بچه‌ها باید تکالیف درسی را خودشان انجام دهند؟

چرا بچه‌ها باید تکالیف درسی را خودشان انجام دهند؟

بعضی از بچه‌ها دائماً شکایت دارند که تکلیف درسی‌اشان «بسیار مشکل» است. اغلب به دشواری می‌توان متوجه شد که آیا آنها واقعاً تمی‌توانند آن تکلیف را انجام دهند یا اینکه نمی‌خواهند. حتی ممکن است این احتمال وجود داشته باشد که معلم به اندازه کافی تکلیف درسی را تشریح نکرده باشد.

هرگاه فرزندتان توانایی انجام کار را داشته باشد، احتمال دارد که تنها فاقد اعتماد به نفس کافی باشد و به تشویق و دلگرمی نیاز داشته باشد. برای پدر یا مادری که احساس کند فرزندش بی‌دست و پا و نالایق است، این یک واکنش طبیعی است که قدم پیش گذارد و به او کمک کند.

شما با انجام دادن تکلیف درسی فرزندتان، این باور را در او تأیید می‌کنید که او خودش نمی‌تواند کارش را انجام دهد. شما با اینکار این مفهوم را به او می‌رسانید که در دفعات بعد برای انجام تکالیف درسی‌اش، احساس مغلوب بودن بیشتری بکند. بهترین کمکی که می‌توانید به فرزندانتان بکنید این است که او را تشویق کنید تا خودش تکالیفش را انجام دهد.

این مطلب را هم بخوانید:
چگونه عادت‌‌ها هویت‌تان را شکل می‌دهند؟

 

 

به فرزندتان بگویید که از آنها انتظار دارید: تکالیفشان را خودشان انجام دهند.

«ما می‌دانیم که تکلیف درسی بعضی وقت‌ها برای تو مشکل است. ولی تو باید خودت آن را انجام دهی. ما (من) تکلیف تو را انجام نخواهیم داد، ولی اگر کمکی از دستمان بر بیاید، کوتاهی نمی‌کنیم. اما انتظار داریم قبل از آنکه تقاضای کمک بکنی، برای حل مسائل یا پاسخ به سوال‌ها –از هرگونه که باشند-، سعی خودت را بکنی، بدون آنکه به فکر دریافت کمک از جانب سایرین باشی.

به عنوان یک پدر یا مادر هدف شما این است که فرزندانتان تکالیف درسی را خودشان مستقلاً انجام دهند. اما انجام چنین چیزی ظرف یک شب امکان‌پذیر نیست. کار مستقل انجام دادن مهارتی است که باید در فرزندتان از زمانی که اولین تکلیف درسی را دریافت می‌کند، پرورش داده شود. به همین دلیل آغاز صحیح آن بسیار مهم است. درگیری روزافزرون شما در تشویق فرزندانتان به اینکه کارهای خود را به تنهایی انجام دهند، به داشتن فرزندانی مسئول‌تر و مستقل‌تر در سنین بالا منجر خواهد شد.

 

چرا بچه‌ها باید تکالیف درسی را خودشان انجام دهند؟

چرا بچه‌ها باید تکالیف درسی را خودشان انجام دهند؟

هرگز تکالیف درسی فرزندتان را، شما انجام ندهید!

فرزندانتان باید هر روز فهرست تمام تکالیف درسی را که لازم است در زمان انجام تکالیف درسی روزانه انجام دهند، با دقت تهیه کنند. می‌توانید به محض اینکه هر تکلیفی تمام می‌شود آن را کنترل کنید. بهتر است فرزندانتان را وادار کنید تا از تکالیفی که کمتر مورد علاقه آنهاست شروع کنند، تا اینکه مطمئن باشید که در زمان انجام آنها آمادگی فکری کافی دارند.

این مطلب را هم بخوانید:
ارتباط عزت‌نفس با مشکلات رفتاری کودکان

به خاطر داشته باشید که بچه‌ها با هم تفاوت دارند. ممکن است فرزند شما در کلاس سوم باشد و در همان هنگام به صورت غیرواسته و مسئولانه عمل کند. در این صورت، نیازی نیست که شما هر شب کنار او بنشینید و ناظر انجام تکالیف درسی او باشید. از سوی دیگر، ممکن است فرزند شما کلاس پنجم باشد و نتواند خودش به کارهایش برسد. در این صورت، شما باید کمی او را پشتیبانی کنید و با او به شیوه‌ی انجام تکالیف شاگردان کودکستان تا سوم ابتدایی رفتار کنید. هرگاه به صورت غیر وابسته عمل می‌کند، میزان درگیری خود را کاهش دهید.

 

 

یکی از برترین روش‌های درمان بیش فعالی، عدم تمرکز و  افزایش توان ذهن و به دست آوردن حافظه‌ای قوی که در نهایت موجب افزایش یادگیری می شود استفاده از خدمات نوروفیدبک است.

  در مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه با استفاده از برترین خدمات و نوین ترین ابزارهابه وسیله ی آخرین متدهای علم پزشکی شما را در بالا بردن سطح عملکرد ذهن تان یاری میکنیم.

با ما تماس بگیرید

۲۲۰۰۴۶۲۰

چرا بچه‌ها باید تکالیف درسی را خودشان انجام دهند؟

 

 

منبع: مشق بدون اشک

نویسنده: لی کانتر –دکتر لی هانسر

دیدگاه خود را ثبت کنید