Skip to main content

ما هیچ وقت نمی‌توانیم چیزی را به دیگران ببخشیم که خودمان نداریم. شرط دوست داشتن دیگران و انتقال حس‌های خوب این است که آن‌ها را در خودمان پرورش دهیم. با دوست داشتن خود و افزایش عزت نفس زندگی بهتری خواهیم داشت و متقابلا دیگران نیز بیشتر ما را دوست خواهند داشت. در این مطلب نکات مهمی برای دوست داشتن خود را می‌خوانیم تا بیاموزیم چگونه خود را دوست داشته باشیم و فواید دوست داشتن خود در روانشناسی چیست؟

 

 

دوست داشتن خود

 

۱. خود را بپذیرید و با دیگران مقایسه نکنید

پذیرفتن خود به همان صورت که هستیم با تمام ضعف‌ها و کاستی‌ها ، با وجود عدم زیبایی‌های ظاهری، با وجود عدم تایید دیگران، با وجود شکست‌ها، اشتباهات، زمین خوردن‌ها، نه شنیدن‌ها و … ، اولین گام دوست داشتن خود است. بپذیرید که شما نیز همانند هر انسانی کامل نیستید و لازم نیست همیشه کامل و بی‌نقص به نظر بیایید و در دام خود سرزنشگری و تخریب اعتماد به نفس گرفتار نشوید. پذیرفتن خود مانند تکیه گاهی برای برداشتن قدم‌های بعدی به سمت تعالی و صعود به قله موفقیت عمل می‌کند. همچنین هرگز خود را با دیگران مقایسه نکنید. باور داشته باشید هر کس جایگاه خود را دارد و مسیر برای پیشرفت همه باز است.

 

۲. از افراد سمی در زندگیتان دوری کنید

مراقب ورود افراد مختلف به زندگیتان باشید. اجازه وارد شدن افراد مسموم را به زندگیتان ندهید و از افرادی که بر شما به روش‌های مختلف تاثیر مخرب فراوان می‌گذارند دوری کنید.

 

۳. بر نقاط مثبت خود تمرکز کنید

افرادی که خودشان را دوست ندارند توجه خودشان را بر روی نقاط منفی‌شان، مثل نقص ها، ناتوانی‌ها، تجربه های تلخ و … می‌گذارند و به این دلیل مدام احساسات بدی را در طی روز تجربه می کنند. سعی کنید بر نقاط و ویژگی‌های مثبت وجودی خود با توجهی آگاهانه و قلبی تمرکز کنید. استعدادها و توانایی های خودتان را باور کنید و خودتان را در شرایطی قرار دهید که استعدادهایتان شکوفاتر شوند.

 

دوست داشتن خود، معجزه‌ای دائمی در 11 قدم

دوست داشتن خود، معجزه‌ای دائمی در 11 قدم

 

۴. خود را ببخشید

اگر به دلایل مختلف از جمله سختگیری و سرزنش‌های مدام والدین در کودکی، آموخته اید که به خودتان بسیار سخت بگیرید و خودتان را همیشه به دلایل ریز و درشت سرزنش کنید، باید بدانید این از مخرب‌ترین رفتارهایی است که لذت زیستن را از شما می‌گیرد و نمی‌گذارد خودتان را دوست داشته باشید. به جای اینکه خودتان را مدام مورد قضاوت و ارزیابی قرار دهید، بیاموزید چگونه خود را ببخشید و اشتباهات گذشته خود را جبران کنید.

 

۵. در لحظه حال زیست کنید

هنر زیستن در لحظه حال، به شما در دوست داشتن خود کمک می‌کند. زندگی کردن با خاطرات تلخ گذشته یا ترس های آینده فقط لحظه های اکنون تان را خراب می کنند. از زندگی کردن در زمان حال لذت ببرید و آرامش داشته باشید. بپذیرید که گذشته را نمی‌توان تغییر داد و تسلیم شوید. برای آینده نیز به خدا و توانایی های خود ایمان داشته باشید و نگرانی های بیجا را کنار بگذارید.

 

۶. به هنر، ورزش و علاقه های خود بپردازید

در کنار برنامه‌های عادی زندگی، زمانی را به انجام کار مورد علاقه خود اختصاص دهید و تا جایی که امکان دارد در این زمینه برای خود هدف تعیین کنید. منظور از کار مورد علاقه کاری است که شما هنگام انجام آن، گذر زمان را احساس نمی‌کنید و در واقع در آن جاری می‌شوید. پرداختن به هنر یا ورزش‌های مورد علاقه باعث می‌شود احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید.

 

۷. کمال گرا نباشید

کمال گرایی می‌تواند آرامش ذهنی و عزت نفس شما را به غارت ببرد. افراد کمال گرا خود را بابت هر کمبودی سرزنش می‌کنند و می‌کوبند و این باعث می‌شود رضایت و سرافرازی ناشی از نتیجه‌ی همه‌ی کار‌هایی که به خوبی از پسشان برمی‌آیند، از آن‌ها گرفته شود. واقع بین باشید. با خودتان مهربان‌تر باشید و در جهت درمان کمال گرایی مخرب تلاش کنید.

 

۸. از جسم خود مراقبت کنید

برای اینکه بتوانید با خودتان در صلح باشید پیش از هرچیز باید برای بدنتان ارزش قائل شوید. تغذیه سالم، ورزش و تحرک، خواب صحیح و کافی و … را در مراقبت از جسم رعایت کنید. مصرف سیگار، مواد مخدر یا مشروبات الکلی نشان می‌دهد خودتان را چندان دوست ندارید. پس این رفتارها را کنار بگذارید.

 

۹. خود را در مسیر رشد قرار دهید

شرایطی را برای خود فراهم کنید که در مسیر ترقی و رشد قرار بگیرید. از سستی و تنبلی دوری کنید و هدف گذاری داشته باشید. می‌توانید یک زبان یاد بگیرید یا به جایی بروید که تا به حال ندیده اید. چیزهای جدید بیاموزید و از پیشرفت لذت ببرید. به فرصت های مختلف پیشرفت در زندگیتان روی خوش نشان دهید و باورشان کنید. در نهایت برای موفقیت هایتان به خودتان هدیه بدهید.

 

۱۰. قدردان و شکرگزار باشید

شکرگزار بودن و سپاسگزار بودن را به ذهنتان آموزش دهید. تمامی زیبایی ها، عظمت و استعدادهای خود را مورد تحسین قرار دهید. از خوبی هایی که در زندگی خود می‌بینید قدردانی کنید و خدا را به خاطر فرصت زندگی و نعمت هایی که در اختیار شما قرار داده شکر کنید. می‌توانید دفترچه ای تهیه کنید و لیستی از مواردی که بابت آن‌ها قدردان و شکرگزار هستید را در آن یادداشت کنید.

 

دوست داشتن خود

دوست داشتن خود

 

۱۱. از مشاور کمک بگیرید

اگر فکر می‌کنید دوست داشتن خود برای شما سخت تر و ریشه ای تر از آن است که به تنهایی از پس آن بربیایید، به خودتان حق بدهید. گاهی گفتن «همه چیز از دورن نشات می‌گیرد» سخنی گزافه است و نیاز به کمک از بیرون کاملا منطقی است. به جای صحبت و درد دل با افراد ناآگاه، حتما از مشاور روانشناس کارآزموده کمک بگیرید و برای بهبود حال خود و افزایش کیفیت زندگی خود تلاش کنید. شما در فرصت کوتاه زندگی خود، لایق بهترین ها هستید.

 

 

 

یکی از برترین روش‌های درمان بیش فعالی، عدم تمرکز و  افزایش توان ذهن و به دست آوردن حافظه‌ای قوی که در نهایت موجب افزایش یادگیری می شود استفاده از خدمات نوروفیدبک است.

  در مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه با استفاده از برترین خدمات و نوین ترین ابزارها به وسیله ی آخرین متدهای علم پزشکی شما را در بالا بردن سطح عملکرد ذهن تان یاری میکنیم.

با ما تماس بگیرید

 

۲۲۰۰۴۶۲۰

 

دوست داشتن خود، معجزه‌ای دائمی در 11 قدم

منبع

دیدگاه خود را ثبت کنید