Skip to main content

مسائل کاری، مشکلات خانوادگی، مشکلات مالی، اخبار روز و… می‌توانند تمام طول روز فکر ما را مشغول کنند. گاهی این درگیری‌های ذهنی موجب تصمیم‌گیری و یک انتخاب سنجیده می‌شوند و گاهی هم تمرکز ما را کاهش می‌دهند. درگیری‌های ذهنی در دراز مدت می‌توانند موجب ترشح کورتیزول (هورمون مرتبط با استرس) و حتی تهدید سلامت جسمی و روحی شوند. اگر مشکلات زندگی ذهن شما را هم آشفته می‌کند و تمرکز را از شما می‌گیرد، با ما همراه باشید. در این مقاله  راهکارهایی ساده را برای رفع درگیری ذهنی معرفی خواهیم کرد.

 

اختلالات ذهنی

 

راهکارهای رفع درگیری ذهنی

 

خوشبختانه راه حل‌های زیادی برای آرام کردن مغز و رفع درگیری‌های ذهنی وجود دارند. در ادامه به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم.

۱. مدیتیشن

مدیتیشن تاثیرات مثبت زیادی بر جسم و روح می‌گذارد و به شما کمک می‌کند با شیوه‌های مختلفی به آرامش ذهنی دست یابید. با یک جلسه مدیتیشن می‌توانید جسم و ذهن خود را آرام کنید و با چندین جلسه یاد خواهید گرفت در مواجه شدن با استرس، خود را کنترل کنید. مدیتیشن ذهن را از افکار منفی پاک می‌کند و تحمل شما را در برابر عوامل استرس‌زا بالا می‌برد.
مدیتیشن کار چندان آسانی نیست، به همین دلیل اکثر مردم بعد یک یا دو جلسه آن را رها می‌کنند، اما با کمی صبر می‌توانید آن را به عادت‌های روزانه خود اضافه کنید. فقط کافی است به مدت یک الی دو هفته ۱۰ دقیقه از روز را به این کار اختصاص دهید تا تاثیرات آن را حس کنید.

 

۲. بازسازی شناختی

بازسازی شناختی تکنیکی است که به شما نشان می‌دهد چگونه با تغییر الگوی عادات فکری خود، ذهن را آرام کنید. ذهن ما به عوامل استرس زا واکنش نشان می‌دهد. زیرا این عوامل سلامتی روحی و جسمی ما را تهدید می‌کند. حال اگر بتوانیم احساسات خود را به گونه‌ای تغییر دهیم که دیدمان به زندگی خوش بینانه‌تر باشد، می‌توانیم با استفاده از تکنیک‌های بازسازی شناختی ذهنمان را آرام کنیم.

۳. قدردانی

در طول روز هر یک از ما با چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌شویم. این چالش‌ها باعث می‌شود نعمت‌هایی که باید قدردان‌شان باشیم را فراموش کنیم و روی بدشانسی‌ها و اتفاقات بد تمرکز کنیم. برای مقابله با این موقعیت بهتر است زمانی را صرف نوشتن ۳ چیزی کنیم که بابت آن احساس قدردانی می‌کنیم. همین کار کوچک باعث می‌شود فکرمان متعادل شود و با استرس کمتری به حل چالش‌های روزمره‌ بپردازیم.

۴. توجه به قضاوت‌های درونی

اکثر مردم از قضاوت‌های دیگران در مورد خودشان می‌ترسند، در حالی‌که نمی‌دانند سخت‌ترین انتقادها را خودشان به خودشان وارد می‌کنند. هیچ چیز بیشتر از قضاوت‌های درونی ما، روی آرامش ذهنی‌مان تاثیر نمی‌گذارد. بنابراین یکی از روش‌های رفع نگرانی ذهنی این است که به قضاوت‌های درونی خود گوش کنید و سعی کنید آرامش را به جای این افکار در ذهن راه دهید.

۵. دلسوزی برای خودتان

بعد از اینکه توانستید به قضاوت‌های درونی خود توجه نمایید، دلسوزی برای خود را تمرین کنید. مثل یک دوست به صداهای درونی‌تان گوش دهید، واقعیت‌ها را گوشزد کنید، برای بهتر شدن‌تان راهکار ارائه دهید و از مقایسه خودتان با استانداردهای دیگران دست برداریم.

۶. دور کردن افکار منفی

به یاد داشته باشید که هیچگاه نمی‌توانید افکار منفی ذهنتان را به کلی حذف کنید اما می‌توانید از آنها فاصله بگیرید. هرگاه یک فکر منفی در ذهنتان شناسایی کردید به خودتان بگویید این فقط یک فکر است نه یک واقعیت!

۷. تنظیم یک روال ثابت روزانه

این کار ممکن است در ابتدا خسته‌کننده به نظر برسد اما با گذشت روزها، آرامش را به ذهن ما تزریق می‌کند. وقتی یک برنامه ثابت برای هر روز داشته باشید، تصمیم‌های کمتری در طول روز می‌گیرید. این موضوع باعث می‌شود در ذهن ما فضای بیشتری برای فعالیت‌های بزرگتر و مهم‌تر آزاد شود.

۸. صحبت کردن با یک دوست خوب

حرف زدن در مورد افکار و احساسات‌تان به شما کمک می‌کند واضح‌تر آنها را ببینید و تحلیل کنید. حمایت عاطفی یک دوست از شما، باعث می‌شود فشار و تنش کمتری را حس کنید و راهکارهای بیشتری برای حل چالش‌های ذهنی خود پیدا کنید.

۹. نوشتن وقایع روزانه

یکی از راه‌های بسیار مفید برای رفع درگیری ذهنی، نوشتن افکار است. نوشتن در مورد نگرانی‌ها و تنش‌ها، به اندازه‌ حرف زدن در مورد آنها با یک دوست می‌تواند باعث آرامش شود. با صرف وقت برای نوشتن یادداشت‌های روزانه، به خودتان فرصت می‌دهید افکار و احساساتتان را در محلی امن و خصوصی تجزیه و تحلیل کنید.

۱۰. درست کردن لیست وظایف

گاهی فکر کردن به کارهایی که باید در آینده انجام دهیم باعث می‌شود نتوانیم روی کاری که در حال انجام آن هستیم تمرکز کنیم. در این حالت بهتر است لیستی از وظایف روزانه‌ خود داشته باشیم تا فکر کردن به آنها، ذهن را مشغول نکند. این کار باعث افزایش تمرکز و آرامش روانی می‌شود.

۱۱. ورزش کردن

تاثیرات ورزش بر سلامت روانی انسان بر همگان آشکار است. ورزش کردن به مدت ۱۰ دقیقه موجب تولید آندروفین در بدن می‌شود. آندروفین هورمونی است که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود و همانند یک مخدر درد‌های جسمی و روحی بدن را کاهش می‌دهد.
درگیری ذهنی

درگیری ذهنی

در پایان، به یاد داشته باشید که افراد با یکدیگر متفاوت هستند، بنابراین راهکاری که باعث می‌شود فردی به آرامش برسد ممکن است برای فرد دیگری بی‌اثر باشد. از این‌رو بهترین رروش برای شناخت راهکار موثر در مورد هر فرد، انجام یک آزمایش است. برای انجام این آزمایش هر زمان از روز که احساس راحتی و آرامش داشتید را به همراه کاری که در حال انجام آن بودید یادداشت کنید. پس از چند روز یادداشت‌های خود را بررسی کنید تا پی ببرید چه راهکاری برای رفع درگیری ذهنی شما موثر بوده است.

 

این مطلب را هم بخوانید:
مدام خوابتان می‌آید؟

 

یکی از برترین روش‌های درمان بیش فعالی، عدم تمرکز و  افزایش توان ذهن و به دست آوردن حافظه‌ای قوی که در نهایت موجب افزایش یادگیری می شود استفاده از خدمات نوروفیدبک است.

  در مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه با استفاده از برترین خدمات و نوین ترین ابزارها به وسیله ی آخرین متدهای علم پزشکی شما را در بالا بردن سطح عملکرد ذهن تان یاری میکنیم.

با ما تماس بگیرید

۲۲۰۰۴۶۲۰

 

درگیری ذهنی را با این 11 راهکار تمام کنید!

 

منبع

دیدگاه خود را ثبت کنید