Skip to main content

پیچیدگی تعریف اختلال شخصیت خودشیفته

 

تعریف و دامنه ی این اختلال اغلب به اشتباه درک شده است و همچنین پیچیده است . اختلال شخصیت نارسیستیک یا خودشیفته (NPD) در DSM-5 تشخیص داده شده و تا حدودی بر سر آن بحث است. نگرانی ای که وجود دارد این است که آیا معیارهای تشخیصی برای تعریف اختلال به طور کامل همه جوانب این اختلال را پوشش میدهد یا نه بخش هایی از آن نادیده گرفته میشود. این مقاله از موضوعات روانشناسی بالینی و روانشناسی شخصیت است

 

نارسیسم

نارسیسم

 

خصومت و عدم همدلی از نشانه های کلی

برخی از اصطلاحات که این شرایط را تعریف می کنند، جنبه های برجسته ای مانند “خصومت” و “عدم همدلی” را مطرح میکند که حتی اگر هم وجود داشته باشد، این اختلال را بصورت کلی عدم همدلی توصیف میکند . اما تحقیقات اخیر تلاش کرده است تا بر روی زیرمجموعه های این اختلال متمرکز شود که ممکن است به پزشکان و افراد نابالغ کمک کند تا تغییرات شرایط را درک کنند و راه های بهتری برای مدیریت و درمان آن شناسایی کنند.

 

نیاز دائمی به تحسین از دیگران

 

این اختلال شامل یک الگوی فراگیر و مداوم خود اهمیتی و بزرگنمایی است،با نیاز دائمی برای تحسین از دیگران و نیاز به احاطه کردن خود با دیگران که به عنوان یک فرد قدرتمند و ویژه ای بتوانند درک شوند .
در این وضعیت فرد فعالیت بالایی دارد، سوال اصلی این است که آیا تنها داشتن معیارهای یک اختلال روانپزشکی تعریف دقیقی از یک اختلال است ؟ درمان این اختلال سخت است زیرا طبق تعریف , افراد با آن مبارزه می کنند تا با دیدگاه های خارجی درگیر شوند و در کنترل شخصی قرار گیرند، هرچند با توجه به دامنه علائم شناسی و شدت، قطعا این امکان وجود دارد.
دو مقاله بازبینی در مجله آمریکایی روانپزشکی (Russ et al، ۲۰۰۸، Caligor et al، ۲۰۱۵) نشان میدهد که NPD ممکن است یک رده ناهمگونی باشد که شامل سه زیرمجموعه اصلی با درجه و شدت بالینی و پیش آگهی است.

 

سه زیر مجموعه اصلی اختلال شخصیت خودشیفته

 

اختلال شخصیت خودشیفته آشکار

این نوع که بالاترین پر کاری را دارد  و در روابط بین فردی و مسائل روانی اجتماعی ضعیف است همبستگی بیشتری با سایر اختلالات روانپزشکی دارد (شامل موارد دیگر اختلالات شخصیتی و سوء مصرف مواد). در این نوع خشم و خصومت بیشتری نسبت به دیگران نشان دهند. علیرغم شدت بیماری بیشتر، افراد مبتلا به این نوع اختلال شخصیت خودشیفته احتمال کمتری برای کمک و مشارکت در درمان دارند. در برخی موارد افراد بااین نوع اختلال می‌توانند زیرمجموعه ی نارسیسسم بدخیم باشند .

 

 اختلال شخصیت خودشیفته ضعیف / آسیب پذیر “پنهان”

دراین نوع احتمال بیشتری برای روان درمانی وجود دارد و همچنین همبودگی بیشتری با اختلالات افسردگی و اضطراب دارند . این افراد آسیب پذیری بیشتری به انتقاد دارند و نوسانات بین عزت نفس بالا و پایین آنها زیاد است. آنها ممکن است منبع اصلی علائم شناختی شان مشخص نباشد زیرا لزوما با غرور آشکار و عدم همدردی میباشند اما آنها همچنان ممکن است نیاز مخفی برتری و شناخته شدن داشته باشند و عمدتا سرگرمی اصلی شان حساسیت‌ها و ناکامی های قبلی خود می‌باشد .

این مطلب را هم بخوانید:
کنترل ذهن با ۸ ترفند کاربردی تغییر در نحوه تفکر

 

 اختلال شخصیت خودشیفته با خودنمایی بالا

 

این نوع اختلال خودشیفته ممکن است همکاری کمتری با روانپزشک بکنند و همچنین به جز در بحران های دوره ای یا شکست های غیر منتظره (مانند از دست دادن شغل یا طلاق) الزاما معیارهای اختلال عملکرد را نداشته باشند . به نظر می رسد که آنها به طور بی نظیری موفق بوده و عموما ثبات خود را حفظ می کنند اما هنوز ساختار شخصیتی NPD را دارند . این افراد بخاطر خودخواهی ممکن است منجر به مسائل بین فردی و بی ثباتی رفتاری شوند .

 

این سه زیر مجموعه ممکن است منعکس کننده ی شرایطی باشد در مورد اینکه آیا بعضی از شخصیت ها ی معروف هم این معیارهای اختلال را دارند ؟ که این موضوع باعث اختلاف همگانی شده است ‌ . بطور مثال در مورد نوع عملکرد بالا احتمالا نباید یک عنوان NPD رسمی برای فرد تعریف شود ؛ آنها را بهتر است مانند افرادی توصیف و تعریف کنند که رگه های اختلال شخصیت نارسیستیک را دارند مانند این تعریف که آنها عملکرد بالایی دارند .

 

خودشیفتگی

خودشیفتگی

 

اختلالات عملکردی DSM-5 منجر به اختلال کارکردی میشود

 

این افراد ممکن است تنها زمانی معیاری را ببینند که یک بحران باعث افسردگی و یا مشکلات دیگر شوند. اما رفتارهای شخصیتی‌شان ممکن است منجر به مشکلی در عملکرد شخصی یا اثرات اجتماعی شود حتی اگر لزوما معیارهای لازم برای درمان روانپزشکی فعال را نداشته باشند.
موضوع گیج کننده ای که وجود دارد این است که افرادی که معیارهای اصلی این اختلال را دارند و در آن پرکار هستند و یا حتی به نوع نارسیسم بدخیم مبتلا هستند ممکن است ویژگی های اصلی اختلال شخصیت ضد اجتماعی با رگه هایی از سادیسم را هم دارا باشند .

 

شخصیت های مثل هیتلر و استالین ذهن روانشناسان را به سمت این اختلال برده اند

این زیرمجموعه ها بعنوان یک زیرمجموعه رسمی Dsm5 تعریف نشده اند ،اما در دهه های مختلف در ادبیات روان شناختی (که اولین بار توسط اریک فروم و اوتوکرنبرگ تعریف شده است ) به دلیل نگرانی های بیش از حد بر شخصیت های تاریخی که ویژگی های شدیدتری دارند، نوشته شده است: معمولا درباره ی دیکتاتورهای نسل کشی مانند هیتلر یا استالین.

 

افزایش قدرت و جنگ های جهانی

 

این مطلب را هم بخوانید:
به استقبال کدام استرس برویم؟

در این سطح، این افراد به طور مرتب موفقیت آمیز بودند، و در حال افزایش قدرت در کل ملت ها بودند. اما عواقب رفتار و کوشش های شخصیت آنها، مسیر تاریخ را تغییر داد، باعث کشتار جمعی و جنگ های جهانی و هزینه های غیر قابل توصیف انسان شد. معضل در چنین تعریفی این است که به ناچار  آنها درک مردم را از NPD مانند داشتن بعد اخلاقی یا عدم آن تحت تأثیر قرار می دهند و ممکن است کل طیفی از افرادی را که برخی از معیارها را برای این شرایط مطابقت می دهند را شامل شوند حتی اگر این موارد برای بعضی ها قابل اجرا نباشد.

 

خودشیفته ها و درمانی سخت

 

در حقیقت گاهی اوقات این اختلال میتواند در بهترین حالت احساس خستگی ناپذیری را بوجود آورد ، و آسیب جدی جسمی و احساسی به دیگران را بیشتر از طریق جنبه های کنترل و اختلال در همدلی باعث شود . اما بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال شخصیتی، اختلال روان شناختی واقعی دارند ،رنج می برند و قادر به کنترل الگوهای ناکارآمد رفتارهایشان نیستند. آنها اغلب می توانند یک هسته ای از خودخواهی و نفرت داشته باشند که از درد عاطفی دوران کودکی، مسائل مربوط به غفلت یا آسیب های عاطفی در رشد آنها و یا کمبود پردازش هیجانی ناشی از ژنتیک ایجاد شده است . گاهی اوقات این افراد میتوانند در درمان خوب رفتار کنند و زبان روابط بین فردی و همدلی را با موفقیت یاد بگیرند.

 

 

اختلال شخصیت خودشیفته را بشناسیم!

اختلال شخصیت خودشیفته را بشناسیم!

 

نیاز به تحقیقت بیشتر در باره این اختلال

به طور کلی، تحقیقات اضافی همچنان مورد نیاز است تا مشخص شود که طیف بالینی این اختلال و روش های دقیق تر ارائه آن ،چقدر گسترده است. امیدواریم که نگاه کردن به زیرمجموعه های NPD بتواند به مردم کمک کند که چارچوب پیچیده خود را درک کنند و بهترین راه برای کمک به این افراد باشد .

 

 

یکی از برترین روش‌های درمان بیش فعالی، عدم تمرکز و  افزایش توان ذهن و به دست آوردن حافظه‌ای قوی که در نهایت موجب افزایش یادگیری می شود استفاده از خدمات نوروفیدبک است.

  در مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه با استفاده از برترین خدمات و نوین ترین ابزارها به وسیله ی آخرین متدهای علم پزشکی شما را در بالا بردن سطح عملکرد ذهن تان یاری میکنیم.

با ما تماس بگیرید

۲۲۰۰۴۶۲۰

 

اختلال شخصیت خودشیفته را بشناسیم! (نارسیسم)

 

 

منبع

به نقل از:
Russ E, Shedler J, Bradley R, Westen D. Refining the construct of narcissistic personality disorder: diagnostic criteria and subtypes. Am J Psychiatry 2008; 165:1473-1481.
Caligor E, Levy KN, Yeomans FE. Narcissistic personality disorder: diagnostic and clinical challenges. Am J Psychiatry 2015; 172:415-423.

 

دیدگاه خود را ثبت کنید