Skip to main content

همه ما فصل تعطیلات را به احساس شادی و عشق و سرخوشی می‌شناسیم، غافل از اینکه بسیاری از اطرافیانمان این دوره را در اوج تنهایی پشت‌سر می‌گذرانند. عده‌ای از خانواده‌های خود دور هستند و دلتنگ عزیزانشان می‌شوند، برخی کسی را ندارند که تنهایی خود را با او تقسیم کنند و حتی میل به جشن و شادی هم ندارند. اگر شما هم حتی ذره‌ای با حس عجیب تنهایی در تعطیلات آشنا هستید و دنبال راهی برای برطرف‌کردن آن می‌گردید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

تنهایی و انواع تنهایی را از دیدگاه اروین یالوم بشناسید

 

۱. با خودت مهربان باش

 

خودمراقبتی شاید نتواند احساس تنهایی را کامل ریشه‌کن کند، اما بدون شک احساس بهتری به ما می‌دهد و کمک می‌کند از تنهایی خود بیشتر لذت ببریم. فرقی نمی‌کند خودت را به حمامی آرامش‌بخش دعوت کنی و از آب‌درمانی موقع مطالعه کتاب محبوبت لذت ببری، سرگرمی تازه‌ای را امتحان کنی یا مهارتی جدید یاد بگیری. همه‌ اینها شکل‌های مختلف خودمراقبتی هستند که به‌خصوص در دوره‌های سخت زندگی به کمکت می‌آیند. وقت‌گذاشتن برای فعالیت‌هایی که عزت‌نفس را در ما زنده می‌کنند یا حداقل ذره‌ای لذت‌بخش هستند، احساس تنهایی را دور و روحیه را تقویت می‌کند.

 

 

۲. به خودت بقبولان که تنها نیستی

 

حتی اگر سراسر وجودت را احساس تنهایی گرفته است، بدان که تنها نیستی و افراد زیادی مثل تو در این دوره احساس تنهایی می‌کنند. برخی آرزو می‌کنند کنار خانواده خود بودند، اما نمی‌توانند باشد. عده‌ای دیگر آرزو می‌کنند کاش روابط بهتری با خانواده خود داشتند یا به دوستان خود نزدیک‌تر بودند. برخی هم در آرزوی رابطه‌ عاشقانه این دوره را در انزوا سپری می‌کنند. احساس تنهایی اصلا خوشایند نیست، اما اشکالی هم ندارد اگر مدتی را با این حس بگذرانید. می‌توانید با افرادی صحبت کنید که در این دوره با چنین احساسی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و این‌طوری از بار تنهایی خود کم کنید.

 

 

۳. در انتظارت از تعطیلات تجدید نظر کن

 

بخشی از احساس تنهایی که در دوره تعطیلات گریبان‌گیر ما می‌شود، ناشی از انتظاراتی است که در ذهن خود از این دوره داشته‌ایم و برآورده نشده‌اند. نداشتن شریک عاطفی یا خانواده‌ای صمیمی درست موقعی که قرار است به مهمانی برویم، هدیه بدهیم، هدیه بگیریم و حال خوشی در کنار عزیزانمان داشته باشیم، در قالب تنهایی ظهور می‌کنند.

این مطلب را هم بخوانید:
حس ششم و هر چیزی که باید راجع به حس ششم بدانید!

یکی از راه‌های مقابله با احساس تنهایی تجدید نظر در انتظاراتمان است، یعنی بپذیریم که بودن کنار یک دوست خوب به‌جای شریک عاطفی غنیمت است یا اینکه عشق دست‌و‌پا‌شکسته میان اعضای خانواده هرچه باشد باز هم عشق است و به افراد زیادی کمک می‌کند کمتر احساس تنهایی کنند.

همچنین باید بپذیریم که سبک زندگی همه افراد به آن زیبایی نیست که در فیلم‌های سینمایی می‌بینیم. فقط تعداد اندکی این‌گونه زندگی می‌کنند. کافی است روی داشته‌هایتان تمرکز کنید تا مقابله با این احساس راحت‌تر شود.

 

فواید تنهایی را می شناسید؟

 

۴. برای رهایی از حس تنهایی ارتباط‌های کوچک برقرار کن

 

شاید حتی در میان جمع هم احساس تنهایی کنید، اما همین تلاش برای برقراری ارتباط حس تنهایی را کم‌رنگ‌تر می‌کند. سلامی ساده به مرد همسایه، مکالمات دوستانه با کارکنان دفتر، نوشتن کارت پستال تعطیلات یا تماس با دوستی قدیمی که مدت‌هاست از او بی‌خبرید، کمک می‌کند بیشتر احساس ارتباط‌سازی و کمتر احساس تنهایی کنید. از این موقعیت استفاده کنید و به کسانی که ارتباطشان با شما در حد لایک‌کردن پست‌های شبکه‌های اجتماعی است، پیام بدهید و جویای احوال دوستان قدیمی شوید.

 

 

۵. سعی کن شکرگزار باشی

تمرین سپاسگزاری برای داشته‌ها یکی از پادزهرهای احساس کمبود است، چون تمرکز روی جفت این احساس‌ها در آن واحد دشوار است. اگر در زندگی خود احساس کمبود عشق می‌کنید، تمرکزتان را روی عشقی بگذارید که به دوستان، خانواده، همسایگان و حتی حیوان خانگی خود دارید. حتی می‌توانید روی جنبه‌های ارزشمند زندگی خود مثل کار، سرگرمی‌ها یا حتی استعدادهایتان تمرکز کنید.

یکی از تمرین‌های فوق‌العاده مؤثر برای پرورش نگرش شکرگزاری، داشتن دفترچه شکرگزاری است، یعنی جایی که احساس قدردانی به داشته‌هایمان را مکتوب می‌کنیم تا بعدها، زمانی که احساس ناراحتی می‌کنیم، به آن رجوع کنیم.

 

 

۶. احساس عشق و غرور را با بخشش تمرین کن

 

بی‌تردید در میان اطرافیان خود کسانی را می‌شناسید که وضعیت مساعدی نداشته باشند. کمک به این افراد راهکار خوبی برای جایگزین‌کردن حس تنهایی با احساس عشق و غرور در این دوران است. اقدامات این‌چنینی تمام چیزهایی را به ما یادآوری می‌کنند که باید به‌خاطر آنها سپاسگزار باشیم. حتی زمینه‌ساز ارتباط با سایر افرادی است که این اشتیاق را در دل دارند. مثلا اگر کسی از نزدیکان شما شغل خود را از دست داده است، با گذاشتن هدیه‌ای پشت در خانه او خوشحالش کنید. با او تماس بگیرید و اگر می‌دانید که نمی‌تواند برای فرزندش هدیه‌ای بخرد، به او کمک کنید.

این مطلب را هم بخوانید:
جملات انگیزشی و تاثیر انگیزه بخشی در کنکور

 

 

۷. به فکر تغییر باش

 

اگرچه تغییر بلافاصله حس تنهایی را از بین نمی‌برد، اگر حس تنهایی بیشتر اوقات همراه شماست، هرچه زودتر باید به فکر تغییراتی باشید. سعی کنید به کمک یک درمانگر ریشه احساس تنهایی را پیدا کنید. حتی می‌توانید از مشاوره‌های آنلاین استفاده کنید و لزوما نیازی به ترک خانه نیست.

چقدر حاضرید برای زندگی اجتماعی خود وقت بگذارید و روابط قوی‌تری ایجاد کنید؟ احساس می‌کنید چیزی در درون‌ شما اطرافیانتان را دور نگه می‌دارد؟ اگر می‌خواهید به روابط دوستانه خود عمق بیشتری بدهید، چاره‌ای نیست جز اینکه وقت و انرژی بیشتری صرف کنید. تلاشی که در نهایت با حس حمایت، شنیده‌شدن و درک‌شدن همراه خواهد بود. وقت‌گذاشتن برای دوستان، گوش‌دادن به صحبت‌هایشان و حضور در میان آنها روش‌های خوبی برای ایجاد دوستی‌های حمایتی است.

 

تنهایی

تنهایی

 

اگر با نزدیک‌شدن به دوره تعطیلات احساس تنهایی می‌کنید و تحمل این حس برایتان دشوار است، هرچه زودتر با یک مشاور روان‌شناس صحبت کنید. فرق نمی‌کند احساس تنهایی و عزلت فقط در دوره تعطیلات شکل بگیرد یا در طول سال همواره با ما دست‌به‌گریبان باشد. در هر صورت حمایت حرفه‌ای از آنچه فکر می‌کنید برایتان مفیدتر خواهد بود.

 

 

 

 

یکی از برترین روش‌های درمان بیش فعالی، عدم تمرکز و  افزایش توان ذهن و به دست آوردن حافظه‌ای قوی که در نهایت موجب افزایش یادگیری می شود استفاده از خدمات نوروفیدبک است.

  در مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه با استفاده از برترین خدمات و نوین ترین ابزارها به وسیله ی آخرین متدهای علم پزشکی شما را در بالا بردن سطح عملکرد ذهن تان یاری میکنیم.

با ما تماس بگیرید

۲۲۰۰۴۶۲۰

احساس تنهایی در تعطیلات را چه کنیم؟!

 

منبع

 

دیدگاه خود را ثبت کنید