Skip to main content

اهمیت یادگیری راه های مقابله با شکست در رسیدن به پیروزی است. شکست خوردن قسمت ابتدایی در مسیر رسیدن به موفقیت است. کسی را نمی توانید پیدا کنید که بدون آزمون و خطا به جایی رسیده باشد. و هر آدم موفقی که ببینید و با او به گفتگو بنشینید، بی تردید شروع می کند از شکست هایی که به پیروزی منتهی شده صحبت می کند. انسان از اولین روزی که به دنیا می آید، می آموزد برای این که موفق شود باید شکست را تجربه کند. کودکی که راه رفتن را، غذا خوردن را بارها اشتباه انجام می دهد، تا یاد بگیرد درست و بی نقص راه برود و غذا بخورد، نمونه بارز تلاش برای پیروزی، تحمل و آموختن راه های مقابله با شکست است.

 

شکست

شکست

 

راه های مقابله با شکست | تعریف شکست

برای این که بتوانیم جلوی شکست های خود را در زندگی بگیریم باید ابتدا شکست را بشناسیم. تعبیر درست از کلمه شکست، نیمی از ناامیدی فعالیت به سرانجام نرسیده را از بین می برد. زمانی که ما وارد یک رابطه می شویم، فعالیتی را آغاز می کنیم، هدفی را دنبال می کنیم اما موفق نمی شویم شکست اتفاق می افتد. پس شکست خوردن برخورد به مانع، در رسیدن به موفقیت است. اما برای جبران هر شکستی باید به دنبال از بین بردن موانع موفقیت باشیم که از طریق دقت در علل شکست میسر می گردد.

 

چرا شکست اتفاق می افتد؟

این که چرا در انجام یک فعالیت یا دنبال کردن هدف به نتیجه دلخواه نمی رسید ممکن است دلایل مختلفی باشد از جمله این که:

 

1-نداشتن انتظار معقول

وقتی یک برنامه می چینید و انتظار دارید که حتما مراحل کار تا انتها آن طوری پیش برود که شما می خواهید. ممکن است وقتی نتیجه دلخواه شما حاصل نشد، فکر کنید که شکست خوردید. اما اگر نگاه معقول داشته باشید باید ببینید نسبت به ابتدای مسیر چقدر پیشرفت داشته اید، نه این که لزوما و حتما تا آخرین نقطه مورد نظر پیش رفته باشید. درواقع بهتر است در نگاه خود به سطح موفقیت انعطاف داشته باشید.

 

2-عدم تطبیق با شرایط جدید

گاهی اوقات پیش می آید که وقتی شما یک کار را به شیوه ی معمول انجام می دهید، به دلیل تغییر ناگهانی شرایط با شکست مواجه می شوید. بهتر است در این مواقع و البته از قبل پیش بینی بکنید که شیوه های دستیابی به موفقیت در یک هدف معین، ممکن است تغییر بکند و خود را برای روبرو شدن با شرایط جدید و انطباق با آن آماده کنید. نگاه سنتی به هر فعالیت و هدفی و عدم انعطاف نسبت به تغییرات احتمالی باعث شکست می شود. مثال بارز آن تغییر مشاغل سنتی، با ورود استارت اپ هایی است که بازار کار را در خیلی جهات دست گرفتند و شیوه کار کردن سنتی را متحول نمودند. نمونه دیگر پیشرفت تکنولوژی و استفاده از راه های جایگزین تجارت و معامله به جای روش های منسوخ است.

 

3-نداشتن پشتکار و تلاش

بعضی از اشخاص وقتی وارد یک فاز کاری می شوند یا سعی می کنند هدفی را دنبال کنند، کوچکترین تلاشی برای رسیدن به موفقیت نمی کنند و به اصطلاح دنبال راه های میانبر هستند، اما هیچ کس یک شبه نتوانسته راهی چند ساله را بی دغدغه سپری کرده و موفق شود. هر کاری، سختی و مشقات خاص خودش را دارد و برای موفقیت باید پشتکار و تلاش لازم را برای کسب تجربه و پیشرفت کار داشته باشید. هیچ گاه با نگاه کردن به زندگی اشخاصی که به موفقیت های بزرگ رسیده اند، فکر نکنید که آن ها مثل آب خوردن به اهدافشان رسیده اند.
تلاش، لازمه موفقیت است و بدون پشتکار و صبر در مسیر نتیجه ای حاصل نمی شود و هیچ مسیر کوتاهی برای این کار وجود ندارد.

 

4-عدم پیش بینی شکست

وقتی تمام تلاش خود را می کنید و موارد احتمالی را پیش بینی می کنید، مهارت و تجربه لازم را به دست می آورید. اما علی رغم تمام این ها باز با شکست مواجه می شوید، علتش این است که انتظار ندارید که دیگر به هیچ عنوان شکست بخورید. مثل این است که تمام پیش بینی لازم را انجام دهید و چون احتمال نمی دهید دیگر شکست بخورید یک جای کار یا یک نکته را نادیده می گیرید. درواقع بخاطر تلاش خود، دیگر هیچ جای احتمال خطایی را در نظر نمی گیرید و از همان نقطه ممکن است آسیب ببینید.

 

5-بزرگ جلوه دادن شکست

وقتی به هر دلیلی نتوانستید به مقصود خود برسید از شکست خود داستان درست نکنید. آن را بزرگ نکنید. یک رویداد معمولی است که در تمام معاملات، اهداف، برنامه ها و هر مسیر مورد انتظار شما، اتفاق بیفتد. گاهی شکست کمک می کند ما بفهمیم از ابتدا مسیر را اشتباه آمده ایم و قبل از این که به انتها برسیم جلوی اشتباهات بزرگتر را می گیریم.

 

مقابله با شکست

مقابله با شکست

 

 

راه های مقابله با شکست

وقتی با شکست مواجه شدید باید ابتدا با شکست خود به عنوان یک مقدمه اجباری کنار بیایید و بعد برای این که مسیر را یکبار دیگر طی کنید باید دقت کنید که از چه راه هایی می شود از شکست در اهداف جلوگیری کنید. معمولا یک سری اصول کلی برای جلوگیری از شکست مجدد و به حداقل رساندن آن وجود دارد که می توانید در زیر با آن ها آشنا شوید و بهره ببرید.

این مطلب را هم بخوانید:
مهمترین موانع رسیدن به هدف ها و موفقیت و راهکارهایی دقیق برای رفع آنها!

 

1-پذیرش اجتناب ناپذیری شکست

بپذیرید که شکست در هر کاری، فعالیت یا ارتباطی وجود دارد و در مجموعه فعالیت، هدف و هر برنامه ای،  قسمت اجتناب ناپذیری از تجربه است. بنابراین بدانید که با یک شکست، فعالیت به بن بست نمی رسد. بلکه برای ادامه کار باید از آن بگذرید و با اولین ناکامی دست از کار نکشید. بپذیرید این شکست نیست که مانع شما برای رسیدن به پیروزی است، بلکه این طرز فکر شما درباره شکست است که جلوی شما را  می گیرد. جلوی شکست مقاومت نکنید. آن را قبول کنید و با آن کنار بیایید تا از این مرحله عبور کنید و به راه حل فکر کنید.

 

2-راه های مقابله با شکست | شناخت علل شکست

بعد از شکست به این فکر کنید چه عواملی باعث شکست شما شدند. آنها را جبران کنید. معمولا عدم شناخت کافی از موقعیتی که در آن هستید، باعث می شود شکست بخورید. مسیر شکست را مرور کنید و اشتباهات را پیدا کنید و همان ها را جبران کنید. هر کاری، هدف و برنامه ای نیاز به دقت، پرداختن به جوانب کار، در نظر گرفتن خطرات احتمالی و ضرر، پیش بینی موانع و… دارد. سعی کنید تمام موارد را چک کنید و بی برنامه حرکت نکنید. دیگر این که بدانید با تکرار تجربه است که انسان می تواند در یک کار به یک استاد تبدیل شود.
قطعا همه انسان ها برای رسیدن به اهدافشان چندین شکست را پشت سر گذاشته اند. شما نه اولین ادم هستید و نه آخرین مورد. از تجربه های متوالی نترسید هر تجربه یک درس بزرگ است که می تواند مسیر را کوتاه و امن کند

 

3-پذیرش مسئولیت خود

وقتی در یک پروسه به شکست برمی خورید. دنبال کسی نگردید که بار مسئولیت اشتباهات را گردن او بیندازید. تا بتوانید خود را تبرئه کنید. شاید از این که دیگران شما را بخاطر شکست سرزنش کنند می ترسید. سعی می کنید با انداختن تقصیر کار، گردن دیگری از خود محافظت کنید. اما مهم  است که بتوانید مسئولیت خطاهای خود را به عهده بگیرید. تا برای ادامه فعالیت، برنامه بهتری بچینید که اشتباهات قبلی تکرار نشود. در محیطی که هر یک از اعضا، خطاهای خود را می پذیرد. فعالیت گروهی با اعتماد و احترام متقابل انجام می شود.

 

4-راه های مقابله با شکست | تجهیز به امکانات لازم

در مورد موضوع یا کاری که می خواهید انجام دهید خود را از چند جهت مجهز کنید.

  1. مهارت انجام کار را بدست بیاورید زیر و بم کار را یاد بگیرید و ضعفتان را تا حد امکان از بین ببرید.
  2. از تجربیات دیگران استفاده کنید. هر را هی که ما انتخاب می کنیم قبلا کسی از آنجا عبور کرده. می توانید از آن ها بپرسید از چه سختی هایی گذشتند و کار و هدف شما چه نکات مهمی دارد. و چه باید بکنید تا با کمترین ضرر، بتوانید آن را به انجام برسانید.
  3. در کار خود از آدم هایی استفاده کنید که همیار شما هستند. به شما انرژی مثبت می دهند و به شما کمک فکری می دهند و دائما با منفی بافی و افکار منفی شما را به هم نمی ریزند. به کار گیری افراد منفی باف، انرژی شما هدر می دهد و تمرکز شما را پایین می آورد حتی ممکن است شما را ناامید کرده و از ادامه راه باز دارد، از ترس های واهی خبر بدهد و باعث نگرانی بیهوده شما بشود.

 

5-مطالعه شکست انسان های بزرگ

مواقعی که با مانعی بر سر راه رسیدن به هدف خود روبرو می شوید بجای این که فکر کنید آخر دنیا رسیده، بهتر است دنیای اطراف را با چشم های باز و آگاهی بیشتری ببینید. نگاهی به بیوگرافی انسان های موفق پیشین می تواند به شما کمک کند تا باور کنید شکست آخر مسیر نیست. بلکه ابتدای راه و اولین مانع برای رسیدن به موفقیت است. مطالعه زندگی و داستان های شکست آنها باعث می شود که بتوانید تغییر رفتار و باور خود را نسبت به شکست به خوبی انجام دهید. راه هایی که آن ها رفته اند مرور کنید. بدانید در دنیا انسان های زیادی مانند شما شکست را تجربه کرده اند و از شکست خود کوه نساخته اند بلکه پیش رفته و موفقیت را به چشم دیده اند.

 

 

6-راه های مقابله با شکست | صبوری برای پیروزی

با اولین مانع عقب ننشینید. موفقیت از آن کسانی است که صبوری به خرج می دهند و زود ناامید نمی شوند و مقابله با ناامیدی را فرا گرفته اند. با دیدن باد مخالف جا نمی زنند و به کاری که می کنند اعتقاد دارند و شکست را مانع پیروزی نمی بینند. گاهی لازم است مدت ها صبر به خرج دهید تا نتیجه بگیرید. خیلی از افراد، اوایل یا وسط کار ناامید شده و کنار می کشند و انتظار دارند زودتر به نتیجه برسند. اما موفقیت نصیب کسانی می شود که  تا انتها استقامت می کنند.

این مطلب را هم بخوانید:
ذهن باز و آنچه برای داشتن ذهن باز لازم است!

 

 

7-نترسیدن از شکست

وقتی از چیزی می ترسید به  او قدرت می دهد تا علیه شما قیام کند. ترس از شکست از خود شکست بدتر و آسیب زننده تر است و نمی گذارد شما به مسائل، بصورت معقول و منطقی فکر کنید. از هر چیزی ترسیدید، از واکنش معکوس استفاده کنید تا غلبه بر ترس خود را به خوبی انجام دهید. در دل ترس، پا بگذارید تا متوجه شوید چیزی که مانع بود، ترس شما بود نه چیز دیگری. در غیر این صورت، ترس شما آنقدر بزرگ می شود که نمی گذارد شما عکس العمل مناسب نشان دهید.

 

عدم موفقیت

عدم موفقیت

 

راه های مقابله با شکست | انواع شکست

شکست، انواع مختلفی دارد که در ادامه به تشریح آنها پرداخته شده است.

 

1-شکست تجاری

تجارت، پستی و بلندی های خاص خودش را دارد. دنیایی است که در آن انواع حیله و ترفند وجود دارد و باید قبل از انجام تجارت تمام احتمالات را در نظر بگیرید و برای هر مشکل احتمالی، یک راه حل تعبیه کنید. و این را بدانید تجارت تئوری نیست که با خواندن، شما را به یک خبره تبدیل کند. باید ضمن یادگیری و استفاده از تجربیات دیگران، خودتان خیلی چیزها را تجربه کنید تا یاد بگیرید. در مسیر تجربه هم بارها زمین می خورید تا بدانید چطور باید پیش بروید.

 

2-شکست در تحصیلات

برای خیلی از افراد پیش می آید به دلایلی همانند افت تحصیلی نمی توانند در رشته مورد نظر خود تحصیل کنند یا تمام تلاش خود را به کار می گیرند اما علی رغم تصورشان در آن زمینه موفق نمی شوند. گاهی هم اتفاق می افتد که شخص، تمام مسیر تحصیلات را طی می کند و در آخر با این موضوع مواجه می شود که اصلا از اول اشتباه آمده و چیزی که دریافت کرده همانی نیست که انتظارش را داشته. می توانید با دقت بیشتری یکبار دیگر دورنمای مورد علاقه خود را بررسی کرده و از ابتدا شروع  کنید.

 

3-شکست عاطفی

ناتوانی در به دست آوردن کسی که مورد علاقه شما است، شکست عاطفی شما به حساب می آید. ولی می توانید به مرور جزئیات شکست خود فکر کنید و ببینید چه اتفاقی افتاد که شما را با چنین نتیجه ای روبرو کرد.؟ تلاش شما کامل نبوده یا ضعف هایی در راهکارهای مستعمل شما وجود داشته. به هر حال از هر شکستی می توان آموخت.

 

 

راه های مقابله با شکست | کنار آمدن با شکست

به طور کلی تمام مراحلی که برای مقابله با شکست بیان شد. به نوعی کنار آمدن با مسئله شکست است. اما می توان اضافه بر موارد یاد شده. به نکاتی بصورت بلاخص اشاره کرد که در ادامه بیان می شود

 

1-شخصی نکردن شکست

وقتی در زمینه ای شکست خوردید آن را شخصی نکنید و به شخصیت خود نگیرید. شکست مربوط به عملکرد شما، در هدف یا برنامه ای است که چیده اید. اغلب کسانی که با شکست، احساس ناامیدی می کنند. بیشتر شکست را متوجه ابعاد شخصیتی خود می دانند و به هوش، توانایی ذهنی و علل دیگر مربوط می دانند. در حالی که می توانند با افزایش مهارت خود در کار شکست خود را پوشش بدهند.

 

2-پذیرفتن شکست به عنوان راهنما

متاسفانه اغلب افراد از ترس شکست سعی می کنند در منطقه امن زندگی کنند، در منطقه امن ذهنی خود فعالیت کنند و کمتر دست به ریسک می زنند. مبادا با شکست مواجه شوند، اما شکست می تواند به ما بگوید ما کجاها به تقویت بیشتر احتیاج داریم.

 

3-خوش بینی نسبت به وضعیت شکست

این که شکست را بزرگ کنید تا جلوی پیشرفت کارتان را بگیرد باعث می شود نتوانید با شکست کنار بیایید. نسبت به آن خوش بین باشید. شکست هم مثل تمام مراحل دیگر یک وضعیت موقتی است و قرار نیست همیشه در شکست باقی بمانید.

 

چطور شکستهایمان را شکست بدهیم!

چطور شکستهایمان را شکست بدهیم!

 

از این که کاری را بدون شکست با موفقیت انجام دهید خوشحال نشوید زیرا مسیر موفقیت واقعی، در سایه شکست اتفاق می افتد. در گیر و دار شکست ها، انسان با ضعف های خود روبرو می شود و فرصتی برای درک و جبران آن ها بدست می آورد. بدون شکست هیچ وقت نمی فهمید چقدر خبره شده اید.

 

 

 

یکی از برترین روش‌های درمان بیش فعالی، عدم تمرکز و  افزایش توان ذهن و به دست آوردن حافظه‌ای قوی که در نهایت موجب افزایش یادگیری می شود استفاده از خدمات نوروفیدبک است.

  در مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه با استفاده از برترین خدمات و نوین ترین ابزارها به وسیله ی آخرین متدهای علم پزشکی شما را در بالا بردن سطح عملکرد ذهن تان یاری میکنیم.

با ما تماس بگیرید

۲۲۰۰۴۶۲۰

 

چطور شکستهایمان را شکست بدهیم!

 

منبع

 

دیدگاه خود را ثبت کنید