Skip to main content

اگر شما در گذشته با فردی طوفانی که روان‌شناسان مشکل او را اختلال شخصیت مرزی نامگذاری کرده‌اند، آشنایی یا رابطه عمیق عاطفی داشته‌اید، اگر نگوییم یک عمر، اما حتما مدت‌ها به طول خواهد انجامید که خاطره آن را فراموش کنید. رابطه عاطفی با یک فرد مرزی با خوشایندی و هیجان آغاز و با بهت، خشم و گیجی خاتمه می‌یابد. اگرچه یک فرد مرزی در آغاز رابطه، جالب و هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد، اما به سرعت همه چیز تغییر یافته و به فردی پرخاشگر و خود تخریب‌گر مبدل می‌شود.

 

شخصیت مرزی

شخصیت مرزی

 

برجسته‌ترین ویژگی افراد مرزی بی‌ثباتی مزمن و شدید آنها در عواطف، رفتار و روابط با دیگران و آن تصویر ذهنی است که از خود دارند. اصطلاح مرزی در مورد این افراد به این موضوع اشاره دارد که اختلال آنها در مرز میان روان نژندی (به طور مثال اضطراب، افسردگی) و روان‌پریشی (قطع رابطه با واقعیت یا دیوانگی) قرار دارد. اختلال مرزی یک اختلال بسیار مشکل آفرین است. داشتن رابطه عاطفی با یک فرد مرزی را شاید بتوان با در آغوش گرفتن جوجه‌تیغی یا بازی کردن با ضامن نارنجک مترادف دانست. ویژگی یک شخصیت مرزی، هراس شدید او از طرد شدن از سوی والدین، سرپرستان یا فرد محبوب خود است. آنها نه تنها هر لحظه منتظر هستند که از سوی افراد محبوب خود طرد شوند، بلکه خودشان با تقاضای توجه افراطی از این افراد و رفتار پرخاشگرانه با آنها موجبات طرد خود را فراهم می‌سازند. البته غالب آنها با این گمان که فرد محبوبشان قصد ترک آنها را دارد، با پیش‌دستی در این کار او را ترک می‌کنند؛ اگرچه تحقیقات نشان می‌دهد که در غالب موارد، فرد محبوب آنها قصد ترک‌شان را نداشته است. افراد مرزی هرگونه تأخیر و تغییر در برنامه‌های فرد محبوب‌شان را به مقدمه‌ای برای سرد شدن خودشان تبدیل می‌کنند. سپس ممکن است که به شیوه‌های مختلف از جمله خشم و افسردگی که غالبا همراه با آسیب‌رسانی به خود یا ژست خودکشی است، واکنش نشان دهند. اینگونه رفتارهای تکانشی، تلاش عاجزانه برای فرار از تنهایی است. چیزی که آنها از دوران کودکی از رویارویی با آن وحشت دارند.

این مطلب را هم بخوانید:
۱۵ عبارتی که باعث می‌شود دیگران به شما اعتماد نکنند

افراد مرزی حد و حدودی برای خود و دیگری قائل نمی‌شوند و از همان ابتدای یک رابطه عاطفی چنان رفتار می‌کنند که گویا سال‌هاست طرف مقابل خود را می‍شناسند. چنین فردی در همان آغاز رابطه به گونه‌ای افراطی با شما صمیمی شده و خصوصی‌ترین مسائل زندگی خود را با شما در میان می‌گذارد. بسیاری از صاحب‌نظران بر این عقیده هستند که هنگامی که یک فرد مرزی، دوست، والد یا سرپرست خو را طرد می‌کند، در واقع سعی دارد تا قبل از وقوع فاجعه (طر شدن از سوی آنها) خودش را از آنها جدا سازد.

 

 

شکل‌گیری شخصیت مرزی

 

اکنون ببینیم که اختلال شخصیت مرزی چگونه در یک فرد شکل می‌گیرد؟ یک فرض تقریباً قطعی در این باره این است که غالب این‌گونه افراد فاقد تجربه‌ای غنی از دوران کودکی خود هستند. آنها دوران کودکی آشفته، بی‌نظم و همراه با تنهایی را تجربه کرده و در خلال آن به‌طور چشمگیری مورد بی‌اعتنایی، طرد، بدرفتاری جسمی و سوءاستفاده جنسی قرار گرفته‌اند. به احتمال زیاد این‌گونه افراد در خانواده‌هایی بسیار آشفته رشد یافته و بدین ترتیب نیازهای عاطفی آنها مورد توجه قرار نگرفته و یا مورد تمسخر واقع شده است. احتمالاً این کودکان هنگامی که تلاش داشتند تا هویت مستقلی برای خود بسازند از سوی اطرافیان خود مورد آزار و تمسخر قرار گرفته‌اند. علاوه بر این، به احتمال زیاد آزار عاطفی، جسمی و جنسی جزئی از دوران کودکی آنها بوده است. به همین دلیل تعجبی ندارد اگر آنها در بزرگسالی به طور مداوم در تلاش باشند تا ارزشمندی خودشان را به خودشان ثابت کنند. به هر حال تجربه دوران کودکی افراد مرزی هر چه که باشد، آنها به هنگام ورود به دوران بزرگسالی، فاقد یک هویت مثبت و ثابت هستند.

این مطلب را هم بخوانید:
سرزمین خویشتن: گفتارهایی پیرامون خودشناسی و هویت یابی با رویکرد پژوهشی در شاهنامه فردوسی

 

شخصیت مرزی

شخصیت مرزی

 

درمان امری ضروری است

 

با اینکه درمان اختلال شخصیت مرزی بسیار طولانی است و به ندرت مؤثر واقع می‌شود، اما به هر حال درمان امری ضروری به شمار می‌رود. به این دلیل که حتی اگر شما صبورترین و عاشق‌ترین فرد در دنیا باشید، به تنهایی قادر به بهبودی فردی که احساسی شکننده نسبت به خود دارد نیستید و هر چند که اگر شما از آن دسته افرادی باشید که به کمک کردن به دیگران اعتیاد دارید، شاید تمایلی به باور این حقیقت نداشته باشید و به گونه‌ای شاعرانه گمان کنید که عشق همه چیز را درست می‌کند، اما عشق همه چیز را درست نمی‌کند. بنابراین توصیه ما این است که هرچه زوتر محبوب خود را متقاعد کنید که تحت درمان فردی متخصص در درمان اختلال شخصیت مرزی قرار گیرد. همسر شما باید بداند که اصرار شما به درمان از عشق زیاد شما نسبت به او سرچشمه می‌گیرد و هم اینکه دیگر نمی‌توانید شاهد دردها و رنج‌هایی که بر او می‌رود باشید. در غالب موارد بهترین درمان در چنین شرایطی، روان درمانی طولانی مدت همراه با دارو درمانی است.

 

 

یکی از برترین روش‌های درمان بیش فعالی، عدم تمرکز و  افزایش توان ذهن و به دست آوردن حافظه‌ای قوی که در نهایت موجب افزایش یادگیری می شود استفاده از خدمات نوروفیدبک است.

  در مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه با استفاده از برترین خدمات و نوین ترین ابزارهابه وسیله ی آخرین متدهای علم پزشکی شما را در بالا بردن سطح عملکرد ذهن تان یاری میکنیم.

با ما تماس بگیرید

۲۲۰۰۴۶۲۰

شخصیت مرزی چیست و در مقابل آن چه باید کرد؟

 

 

 

منبع: گتاب عشق ویرانگر

ترجمه زهرا حسین‌زاده- الهام شفیعی

دیدگاه خود را ثبت کنید