Skip to main content

به واسطه ی آزمایشات گوناگون، تفاوت های ابراز عشق در دو جنس مرد و زن مشخص گردیده است. برای مثال، مشخص شده که زنان در عشق به دوستی و منافع مشترک بیشتر بها می دهند و بیشتر از مردها از حسادت رنج برده و وابستگی بیشتری به فرد مقابل خود پیدا می کنند. در زیر به انواع مختلف عشق اشاره شده است:

 

  • اروس (EROS)

    عشق شهوانی، عشق به زیبایی، فاقد منطق. عشق فیزیکی که به واسطه ی جذابیت و کشش های جسمانی و یا ابراز آن بطور فیزیکی نمایان می گردد. همان عشق در نگاه اول که با شدت آغاز می شود و به سرعت فروکش می کند.

 

  • لودوس (LUDUS)

    عشق تفننی است. این عشق بیشتر متعلق به دوران نوجوانی می باشد. عشق های رومانتیک زودگذر. لودوس ابراز ظاهری عشق می باشد. کثرت گرا نسبت به شریک عشقی. به اصطلاح فرد را تا لب چشمه برده و تشنه باز میگرداند. رابطه ی دراز مدت بعید به نظر می رسد.

 

  • فیلو (PHILO)

    عشق برادرانه. عشقی که مبتنی بر پیوند مشترک می باشد. عشقی که بر پایه ی وحدت و همکاری بوده و هدف آن دستیابی به منافع مشترک می باشد.

 

  • استورگ (STORGE)

    عشق دوستانه. وابسته به احترام و نگرانی نسبت به منافع متقابل. در این عشق هم نشینی و همدمی بیشتر نمایان می باشد. صمیمانه و متعهد. رابطه دراز مدت است. پایدار و بادوام. فقدان شهوت.

 

  • پراگما (PRAGMA)

    عشق منطقی. مختص افرادی است که نگران این موضوع می باشند که آیا فرد مقابلشان در آینده پدر یا مادر خوبی برای فرزندانشان خواهد شد؟ عشقی که مبتنی بر منافع و دورنمای مشترک می باشد. پایبند به اصول منطق و خردگرا می باشد. همبستگی برای اهداف و منافع مشترک.

 

  • مانیا (MANIA)

    عشق افراطی، انحصارطلب، وابسته و حسادت برانگیز. شیفتگی شدید به معشوق، اغلب فاقد عزت نفس، عدم رضایت از رابطه. مانند وسوسه می ماند و می تواند به احساسات مبالغه آمیز و افراطی منجر گردد.

 

  • اگیپ (AGAPE)

    عشق الهی، فداکارانه و از خودگذشته. عشق نوعدوستانه (تمایل انجام دادن کار برای دیگران بدون چشم­داشت). عشق گرانقدر.

 

 

پژوهش ها حاکی از آن می باشد که زنان بیشتر به عشق از نوع پراگما، استورگ و مانیا و مردان به لودوس و اروس گرایش دارند.

 

 

 

یکی از برترین روش‌های درمان بیش فعالی، عدم تمرکز و  افزایش توان ذهن و به دست آوردن حافظه‌ای قوی که در نهایت موجب افزایش یادگیری می شود استفاده از خدمات نوروفیدبک است.

  در مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه با استفاده از برترین خدمات و نوین ترین ابزارهابه وسیله ی آخرین متدهای علم پزشکی شما را در بالا بردن سطح عملکرد ذهن تان یاری میکنیم.

با ما تماس بگیرید

۲۲۰۰۴۶۲۰

 

 

 

چند نوع عشق می شناسید؟!

چند نوع عشق می شناسید؟!

 

 

منبع: خوشبختی ساختنی است نه یافتنی، نوشته ی مسعود لعلی

این مطلب را هم بخوانید:
۱۵ عاملی که برای خوشبختی واقعی به آنها نیاز دارید

دیدگاه خود را ثبت کنید