Skip to main content

علی ابراهیمی مقدم روانشناس کودک در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: کودکانی که وزن طبیعی دارند به نسبت کودکانی که اضافه وزن داشته و غیرفعال محسوب می‌شوند چربی بدنی کمتری دارند و ضربان قلب‌شان پایین‌تر است علاوه بر این کودکانی که وزن طبیعی دارند نسبت به همسالان غیرفعال خود در آزمون‌های مهارت‌های ذهنی مانند برنامه‌ریزی و توجه بهتر عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: فعالیت فیزیکی حتی بین کودکانی که از وزن طبیعی برخوردارند نیز تفاوت ایجاد می‌کند. این امر تأثیر فعالیت فیزیکی بر عملکرد مغز را مورد تأیید قرار می‌دهد.

ابراهیمی مقدم افزود: در مورد نقش ورزش در پیشرفت رشد، سلامتی و آمادگی جسمانی کودکان و نوجوانان، تحقیقات متعددی انجام شده است.

باید توجه داشت که اهمیت ورزش، محدود به سنین کودکی و نوجوانی نیست.

وی تصریح کرد: در سنین بالا، ورزش برای جلوگیری از پوکی استخوان، اضافه وزن و ناراحتی‌های قلبی و عروقی، همچنین برای پرکردن اوقات بیکاری و جلوگیری از افسردگی و روان‌پریشی توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: رشد در دوران کودکی تحت تأثیر فاکتورهای متعددی است (هورمون رشد و فاکتورهای رشد)، در عین حال هورمون‌های دیگر و نوع تغذیه نیز بر رشد تأثیر دارند. رشد قدی با رشد استخوان‌ها همراه است. رشد قد در دختران در سنین ۱۶ تا ۱۷ سالگی و پسرها تقریباً در ۱۸ سالگی پایان می‌یابد.

وی در ادامه افزود: رشد قدی به صورت ناچیز انجام می‌شود که مربوط به طولانی شدن شدن طول ستون مهره‌ها است. در صورت عدم فعالیت بدنی، رشد استخوان‌ها کاهش می‌یابد.

این مطلب را هم بخوانید:
اختلال یادگیری در کودکان

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه دانش‌آموزان روزانه چند ساعت در کلاس‌های درس روی نیمکت می‌نشینند، حتی اگر نوع نشستن آنها مناسب باشد و نیمکت نیز استاندارد باشد، احساس خستگی فیزیکی به وجود می‌آید و چنانچه نوع نشستن مناسب نباشد یا نیمکت مطابق استاندارد نباشد، در مدت طولانی موجب اختلالات ساختاری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان پسر، غالباً این مشکل را با بازی کردن، «عمدتا فوتبال» در کوچه و خیابان یا ورزشگاه‌ها حل می‌کنند. بنابراین لازم است در مدارس ساعت‌هایی برای تمرین‌های بدنی و ورزش به ویژه برای دختران منظور شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ارتباط بین فعالیت فیزیکی و چاقی در سنین پایین کاملاً مشخص نیست و مطالعات مربوط به آن هم نتایج ثابتی را در اختیار متخصصان قرار نمی‌دهد. با افزایش ورزش و تحرک و کاهش مصرف کالری، می‌توان وزن را کاهش داد.

نگرانی افزایش وزن بین کودکان و نوجوانان کاملاً به جا و منطقی است. کودکان چاق در معرض بیماری‌های فشارخون، دیابت نوع دوم، نامنظمی هورمون رشد، مشکلات تنفسی و استخوان قرار دارند. این بیماران از فقدان اعتماد به نفس و روابط اجتماعی رنج می‌برند. ورزش در بهبود افسردگی و اضطراب بزرگسالان و کودکان بسیار مؤثر است. فعالیت بدنی یکی از راهکارهای مبارزه با هیجانات روحی است و هزاران تأثیر مثبت دیگر در پی دارد.

 

نوروفیدبک چیست؟

یکی از برترین روش‌های درمان بیش فعالی، عدم تمرکز و  افزایش توان ذهن و به دست آوردن حافظه‌ای قوی که در نهایت موجب افزایش یادگیری می شود استفاده از خدمات نوروفیدبک است.

  در مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه با استفاده از برترین خدمات و نوین ترین ابزارهابه وسیله ی آخرین متدهای علم پزشکی شما را در بالا بردن سطح عملکرد ذهن تان یاری میکنیم.

با ما تماس بگیرید

۲۲۰۰۴۶۲۰

ورزش چه تاثیر بر عملکرد مغز کودکان دارد؟

 

این مطلب را هم بخوانید:
چطور یک آدم افسرده را از روی ظاهرش تشخیص دهیم؟

مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه - تاثیر ورزش بر عملکرد مغز

منبع : شفاف

دیدگاه خود را ثبت کنید