Skip to main content

همه والدین دوست دارند فرزندانشان را طوری تربیت کنند که در زندگی خود مدیر و مدبر بوده و خصلت های یک مدیر مقتدر را داشته باشند. والدین می توانند نقش مهمی در پرورش چنین کودکانی داشته باشند و به آنها کمک کنند تا در دنیای رقابتی امروز، خود و دیگران را هدایت کنند.

در ادامه به طور خلاصه هشت روش برای پرورش کودکان مدیر پیشنهاد می شود که به کاربستن آنها به شما کمک می کند.

 

  • شکل دادن هوش هیجانی (EQ)

هوش هیجانی با اینکه ملموس نیست، اما بر چگونگی کنترل رفتار ما و روابط و مسائل اجتماعی و تصمیم گیری های شخصی مان تأثیر دارد. کودکان خواسته یا ناخواسته، والدین خود را در زمینه هوش هیجانی الگو قرار می دهند. بچه ها خود را با احساسات والدینشان هماهنگ و سازگار می کنند و واکنش والدین را نسبت به هیجانات قوی و چگونگی عکس العمل پدر و مادر نسبت به احساسات خود در نظر دارند و آگاهانه متوجه آنها می شوند. هوش هیجانی یکی از اصلی ترین محرک های موفقیت در زمینه رهبری مدیریت است. کودکانی که در خردسالی هوش هیجانی آنها در سطح بالایی رشد یافته، در بزرگسالی بهتر در مسیر مدیریت و رهبری گام برمیدارند.

 

  • وسواس نداشتن به موفقیت و پیروزی

گاهی والدین فکر می کنند با توجه زیاد بر کسب پیروزی و اصرار بیش از حد بر موفق شدن فرزندانشان می توانند از آن ها افراد موفقی بسازند؛ در حالی که تمرکز زیاد بر این موضوع مشکلاتی برای آن ها در پی خواهد داشت؛ خصوصا وقتی مسئله پیروزی روی فردیت تکیه داشته باشد. ممکن است کودک دچار این تفکر اشتباه شود که موفقیت، کاری فردی است و نیازی به دیگران نیست؛ اما باید والدین هشیار باشند و برای آنها مشخص کنند که بهترین رهبران و مدیران در سایه تفکر جمعی و کار گروهی به موفقیت دست یافتند.

 

  • خیلی تحسین و تمجید نکنید

درست است که بچه ها به تمجید نیاز دارند تا عزت نفس آنها تقویت شود، اما گاهی تحسین و تمجید بیش از حد باعث عزت نفس نمی شود. بچه ها باید خودشان را باور داشته باشند و اعتماد به نفس خود را تقویت کنند تا بتوانند مدیر و مدبر باشند. بچه ها را باید به خاطر تلاش ها و کوشش هایشان تحسین کرد، نه اینکه بیهوده آنها را به سوپر استاری تبدیل کنید که در واقعیت نیست.

 

  • اجازه دهید کودکتان خطر و شکست را تجربه کند

موفقیت در کار و زندگی همراه با خطر و شکست است. برخی والدین بیش از حد کودکان خود را حمایت می کنند؛ در واقع به آنها اجازه نمیدهند خطر کنند و خودشان به نتیجه نهایی برسند. چنین کودکی در بزرگسالی به عنوان رهبر و مدیر قادر نیست ریسک کند و نمیتواند شکست را بپذیرد. کودک باید بداند که جاده موفقیت با شکست و ریسک همراه است.

 

  • نه بگویید

بچه هایی که خیلی آزاد گذاشته می شوند و همه چیز برای آنها فراهم شده و به عبارتی لوس شده اند، در آینده در نقش مدیر، پیشرفت های خود را محدود می کنند. یک مدیر موفق باید قادر باشد تا حدی لذت ها و خوشی های خود را محدود کرده و تلاش بیشتری داشته باشد. والدین باید اجازه دهند کودک گاهی لذت ها و سرگرمی های خود را محدود کرده و بیشتر تلاش کند.

 

  • کودک باید مشکلش را خودش حل کند

گاهی والدین مشکلات فرزند خود را حل می کنند و اجازه نمی دهند او توانایی و خلاقیت خود را به کار گیرد و روی پای خود بایستد. چنین کودکی مطمئن است همیشه کسی هست که او را نجات می دهد و اوضاع را مرتب می کند و این عادتی است که تا آخر عمر با او خواهد بود و او همیشه منتظر یک ناجی است که به کمک او بشتابد.

 

  • صادق باشید

مدیران و رهبران معتمد کسانی هستند که شفاف و راستگو هستند. آنها ممکن است کامل و عالی نباشند؛ اما قابل احترام هستند، چون گفتار و اعمالشان یکی است. این یک ویژگی است که بچه ها می توانند به طور طبیعی به دست بیاورند و تقویت کنند؛ آن هم با الگو گرفتن از شما. کودک باید شاهد راستگویی اعضای خانواده باشد تا بتواند فردی قابل اعتماد باشد. یکی از وظایف شما در قبال کودکانتان این است که گفتار و اعمالتان در یک جهت باشد و راستگویی و صداقت را به او آموزش دهید و الگوی صداقت و رو راستی باشید.

 

  • تجارب خود را بازگو کنید

مهم نیست اگر کودک گاهی خشمگین و بدگمان می شود، اما شما همواره الگو و قهرمان او هستید. اگر اشتباهات خود را از او پنهان کنید، ممکن است اغوا شود آن را تکرار کند. اگر شما آسیب پذیری خود را نشان ندهید و از شکست ها و تجارب خود سخن نگویید، ممکن است کودک شما بعد از هر اشتباهی دچار گناه شود؛ زیرا فکر می کند که فقط اوست که دچار شکست شده است. کودک باید بداند همه افراد لغزش پذیر هستند و کسی مصون از اشتباه و شکست نیست. این امر در آینده به او کمک می کند تا لغزش و اشتباه کارمندانش را بپذیرد و در مقام مدیر از اشتباهات خود و دیگران درس بگیرد.

 

 

 

نوروفیدبک چیست؟

یکی از برترین روش‌های درمان بیش فعالی، عدم تمرکز و  افزایش توان ذهن و به دست آوردن حافظه‌ای قوی که در نهایت موجب افزایش یادگیری می شود استفاده از خدمات نوروفیدبک است.

  در مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه با استفاده از برترین خدمات و نوین ترین ابزارهابه وسیله ی آخرین متدهای علم پزشکی شما در بالا بردن سطح عملکرد ذهن تان یاری میکنیم.

با ما تماس بگیرید

۲۲۰۰۴۶۲۰

 

هشت روش برای تربیت و پرورش کودکان مدیر

هشت روش برای تربیت و پرورش کودکان مدیر

 

هشت روش برای تربیت و پرورش کودکان مدیر

روش های تربیتی

دیدگاه خود را ثبت کنید