Skip to main content

توانایی برقراری ارتباط موثر با دیگران موردی دور از ذهن و غیر قابل دستیابی نیست و با تمرین برخی مهارت های ساده اما مهم، می توانیم مدیریت مؤثر بر ارتباط های خود را بیاموزیم. در کنار کارگاه های آموزشیِ این مهارت ها که فرصتی برای آموزش، تمرین و اصلاح مهارت را برای ما فراهم می کند، دانستن برخی نکات نیز می تواند مفید باشد:

۱-از ابهام دوری کنید: خواسته ها و نیاز های خود را هر چه صریح تر و به دور از ابهام بیان کنید. بیان خواسته ها به شکل مبهم مانع از درک صحیح فرد مقابل از خواسته های شما می شود، به این ترتیب حتی اگر تمایل به اجرای خواسته شما داشته باشد ممکن است به دلیل برداشت متفاوت، رفتاری متفاوت از درخواست شما انجام داده و به این ترتیب آسیب جدیدی به رابطه شما وارد شود.
۲-کنایه نزنید: یکی از آسیب های جدی ارتباط مؤثر «لحن کنایه آمیز» در گفتگوست. اغلب تصور می کنیم با کنایه زدن می توانیم اثربخشی کلام خود را بالا ببریم، درست است اما جهت این اثربخشی به سمت منفی و آسیب بیشتر به رابطه است. کنایه ها حاوی نکته های سرزنش آمیز هستند و کسی که مورد سرزنش قرار می گیرد احساس می کند باید از خود دفاع کند.

۳-تفاوت های فردی را بپذیرید: تفاوت های فردی یکی از بزرگترین مشخصه های ماست. انسان ها دارای دیدگاه ها، باورها و ارزش های خاص خود هستند. این دیدگاه ها و ارزش ها حاصل سال های رشد، فرهنگ، جامعه، مطالعات و تلاش فرد برای خودشناسی است. بنابراین چنانچه باورها و ارزش های فرد از سوی دیگران مورد توهین و یا قضاوت ناصحیح قرار بگیرند موجب ناراحتی و واکنش منفی از سوی او می شود. با احترام به ارزش ها و دیدگاه های یکدیگر می توانیم ارتباط های سالم تری را تجربه کنیم.

۴-اختلاف نظرها فرصتی برای رشد هستند: با وجود تفاوت های فردی نمی توانیم انتظار داشته باشیم هیچ دو فردی مثل هم بیندیشند، بنابراین وجود اختلاف نظر بین افراد امری طبیعی و قابل انتظار است. به جای تلاش بیهوده در جهت حذف این اختلاف نظرها تلاش کنید با مدیریت صحیح، از آنها در جهت رشد خود استفاده کنید. آشنایی با دیدگاه های متفاوت دیگران می تواند به ما کمک کند زندگی خود را از زاویه دیگری نگاه کنیم و با نکته هایی در زندگی و شخصیت خود آشنا شویم که تا کنون متوجه آنها نبودیم.

۵-مدیریت اختلاف را بیاموزید: یکی از موانع حل اختلاف در روابط بین فردی این است که افراد تلاش می کنند تا ثابت کنند «حق با آنهاست». ارتباط یک تعامل دو سویه است که هر دو طرف باید در آن به خواسته ها و اهداف خود دست یابند. اگر رابطه خود را بر مبنای اصل «بُرد- بُرد» برنامه ریزی کنیم، هر دوسوی رابطه از این تعامل لذت می برند و در نتیجه برای حفظ و بهبود آن نیز تلاش بیشتری می کنند.
ارتباط های اجتماعی و عاطفی اصلی مهم و انکارناپذیر در سلامت روانشناختی ماست، با آموختن و تمرین مهارت های لازم می توانیم از ارتباط هایی سالم و مفید لذت ببریم.

 

 

دکتر جهانی روانشناس مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه را بیشتر بشناسید.

مهارت برقراری ارتباط موثر – بخش دوم

 

مهارت برقراری ارتباط موثر - دکتر جهانی - روانشناس

مهارت برقراری ارتباط موثر – دکتر جهانی – روانشناس

 

 

یکی از برترین روش‌های درمان بیش فعالی، عدم تمرکز و  افزایش توان ذهن و به دست آوردن حافظه‌ای قوی که در نهایت موجب افزایش یادگیری می شود استفاده از خدمات نوروفیدبک است.

  در مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه با استفاده از برترین خدمات و نوین ترین ابزارهابه وسیله ی آخرین متدهای علم پزشکی شما را در بالا بردن سطح عملکرد ذهن تان یاری میکنیم.

با ما تماس بگیرید

۲۲۰۰۴۶۲۰

 

  • Add to Phrasebook
    • No word lists for Persian -> Persian…
    • Create a new word list…
  • Copy
  • Add to Phrasebook
    • No word lists for Persian -> Persian…
    • Create a new word list…
  • Copy

دیدگاه خود را ثبت کنید