Skip to main content

همه‌ی ما گاه گاه تغییرات خلقی را تجربه می‌کنیم. همه‌ی ما دارای ابعاد مختلفی هستیم و بسته به شرایط و افرادی که با آنها ارتباط برقرار می‌کنیم جنبه‌های مختلف وجودمان را نشان می‌دهیم. همه‌ی ما بعضی اوقات از اعمالمان یا کلماتی که از دهانمان خارج می‌شوند شوکه می‌شویم. با این حال، تغییرات خلقی بعضی از افراد بسیار فراتر از سطح طبیعی است، افرادی که بدون هیچ دلیل آشکاری تغییرات خلقی یا طغیان‌های خشم شدیدی را تجربه می‌کنند، افرادی که با افتادن یک کلاه نیز خشمگین، آزارگر، بی رحم، افسرده یا کج خلق می‌شوند. برخی از این افراد نه تنها بسته به موقعیت جنبه‌های مختلف خود را نشان می‌دهند، بلکه می‌توانند زندگی‌های دوگانه یا شخصیت‌هایی کاملاً متفاوت نیز داشته باشند، شخصیت‌هایی که برای افرادی که آنها را در بافت‌ها و موقعیت‌های دیگر شناخته‌اند قابل شناسایی نیست.

این افراد از پدیده‌ای به نام «سندروم جکیل و هاید» رنج می‌برند.

گاهی اوقات فرد مبتلا به «سندروم جکیل و هاید» همانند دو شخص کاملاً متفاوت به نظر می‌رسد. بسیاری از افراد مبتلا به این سندروم اغلب بدون هیچ دلیل آشکاری نوسانات خلقی شدیدی تجربه می‌کنند. آنان ممکن است یک لحظه شاد یا طبیعی و لحظه بعد به شدت افسرده، خشمگین، انتقاد کننده یا بیمناک به نظر برسند.

اغلب در این حالت به طور ناگهانی به نزدیکان خود خشم می‌گیرند، ممکن است از کوره در بروند و همسر و فرزندانشان را متهم کنند به اینکه قصد آسیب رسانی به آنان را داشته‌اند، در حالی که کاملاً بی‌تقصیرند، یا اینکه ناگهان حالت انتقادی پیدا کرده و به کاستی‌های افراد مورد علاقه‌شان، همکاران یا سایر اشخاص پیرامون خود اشاره کنند.

نکته‌ی وحشتناک ماجرا آنجاست که بعضاً پس از بازگشت به حالت طبیعی حرف‌هایشان را به خاطر نمی‌آورند.

 

 

تفاوت سندروم جکیل و هاید با تغییرات خلقی طبیعی

در افراد مبتلا به سندروم جکیل و هاید:

۱-شدت تغییرات خلقی بیش از افراد معمولی است.

۲-در بسیاری از موارد نه تنها خلق آنها بلکه کل شخصیتشان تغییر می‌کند.

۳-اغلب تغییرات آنها همراه با آزار رسانی به دیگران است.

۴-معمولاً از تغییرات خلقی و یا داشتن شخصیت دوگانه‌ی خود اطلاعی ندارند و نمی‌پذیرند.

۵-بسیاری از جکیل و هایدها دروغگوهای ماهری هستند که بسیار متقاعد کننده بوده و در انکار و تحریف حقیقت و انداختن تقصیر به گردن دیگران خبره‌اند.

۶-تغییرات شخصیتی آنان اغلب نشانگر تعارضات درونی عمیق آنها است.

۷-تغییرات شخصیتی یا شخصیت‌های دوگانه آنها اغلب نشانه‌ای از یک اختلال شخصیتی یا مربوط به تجربه‌ی سوء رفتار قبلی است.

۸-برخی افرادی که از سندروم جکیل و هاید رنج می‌برند واقعاً زندگی دوگانه‌ای دارند. این افراد ممکن است صاحب منصبان منتخب بسیار مورد احترام، افراد خیرخواه یا حتی کشیشانی باشند که با پنهان کردن نیمه تاریک شخصیتشان مانع از این می‌شوند که رفتارهای شوک‌آور یا آزار دهنده از نظر افرادی که احترام زیادی برای ایشان قائلند بروز کنند.

 

 

 

یکی از برترین روش‌های درمان بیش فعالی، عدم تمرکز و  افزایش توان ذهن و به دست آوردن حافظه‌ای قوی که در نهایت موجب افزایش یادگیری می شود استفاده از خدمات نوروفیدبک است.

  در مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه با استفاده از برترین خدمات و نوین ترین ابزارهابه وسیله ی آخرین متدهای علم پزشکی شما را در بالا بردن سطح عملکرد ذهن تان یاری میکنیم.

با ما تماس بگیرید

۲۲۰۰۴۶۲۰

سندروم جکیل و هاید چیست؟

سندروم جکیل و هاید چیست؟

 

دیدگاه خود را ثبت کنید