Skip to main content

بر هم زدن تمرکز فرد به اندازه‌ای مضر است که حتی یک دقیقه حواس‌پرتی می‌تواند حافظه کوتاه‌مدت انسان را کاملا پاک کند.

 

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر اساس نتایج یک مطالعه جدید به رهبری سیروس فروغی، اگر حوتاثیر پرت کردن حواس در حافظه کوتاه مدتاس شخصی هنگام تلاش برای تمرکزکردن روی موضوعی پرت شود، وی باید از نو آغاز کند زیرا نمی‌تواند به یاد آورد در حال انجام چه کاری بوده است.

 

فروغی از دانشگاه جرج میسون آمریکا و همکارانش مدعی‌اند یافته‌هایشان باید زنگ هشداری برای مالکان گوشی هوشمند باشد زیرا کاربران معمولا گوشی‌هاشان را ۱۲۵ بار در روز بررسی می‌کنند.

 

این موضوع نشان می‌دهد انسان‌ها بیش از آنچه فکر می‌کردند به ماهی قرمز شباهت دارند زیرا حافظه این حیوان تنها چند ثانیه طول می‌کشد.

 

در این تحقیق، محققان از سوژه‌های آزمایشی خواستند پاسخ‌شان به یک امتحان را به صورت طرحواره یادداشت کنند و سپس پاسخ کامل را تحت سه شرایط بنویسند. نخست آن‌ها باید بدون این که حواسشان پرت می‌شد، می‌نوشتند؛ دوم این که این افراد هنگام نوشتن طرحواره سه بار حواسشان پرت می‌شد و سوم این که سوژه‌ها هنگام نوشتن پاسخ کامل سه بار حواسشان پرت می‌شد.

 

در طول هر یک از بازه‌های زمانی یک دقیقه‌ وقفه، سوژه‌های آزمایشی باید مسائل ریاضی را حل می‌کردند.

 

یافته‌های حاصل نشان داد این وقفه‌ها موجب کیفیت ضعیف پاسخ‌های نوشتاری افراد در ۹۵ درصد موارد شد.

این مطلب را هم بخوانید:
نگاهی به نقش تمرکز در مطالعه

 

این نخستین مطالعه‌ای است که اثر پرت‌شدن حواس را روی کیفیت کار فرد نشان می‌دهد.

 

نوروفیدبک چیست؟

یکی از برترین روش‌های درمان بیش فعالی، عدم تمرکز و  افزایش توان ذهن و به دست آوردن حافظه‌ای قوی که در نهایت موجب افزایش یادگیری می شود استفاده از خدمات نوروفیدبک است.

  در مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه با استفاده از برترین خدمات و نوین ترین ابزارهابه وسیله ی آخرین متدهای علم پزشکی شما را در بالا بردن سطح عملکرد ذهن تان یاری میکنیم.

با ما تماس بگیرید

۲۲۰۰۴۶۲۰

 

تأثیر پرت‌کردن حواس در نابودی حافظه کوتاه‌مدت

 

منبع : ایسنا

دیدگاه خود را ثبت کنید