Skip to main content

عزت نفس سالم و مناسب حافظ انسان ها در برابر چالش های دنیاست. عزت نفس از جمله مفاهیمی است که در چند دهه ی اخیر بسیار مورد توجه روان شناسان قرار گرفته است. اکثر صاحب نظران برخورداری از عزت نفس را عامل مرکزی و اساسی در سازگاری عاطفی و اجتماعی افراد می دانند.

عزت نفس می تواند به عنوان احساس یک فرد درباره ی شایستگی و ارزشمندی خود تعریف شود. و منظور از شایستگی به بیان ساده عبارت است از داشتن اعتماد به نفسی که فرد عموما قادر است با تکیه بر آن نتایج مورد انتظار را به دست آورد.

عزت نفس از ویژگی های شخصیت هر فرد می باشد که برای ارزش یابی و قضاوتی به نسبت پایدار برای او نسبت به خود، دلالت دارد که از تولد تا بزرگسالی علاوه بر تأثیر پذیری کودک از روند رشد جسمانی، تحت تأثیر عامل های مختلفی از جمله:

  • خانواده
  • نزدیکان
  • مدرسه
  • فعالیتهای جسمانی
  • پیشرفت تحصیلی و … قرار می گیرد.

عزت نفس یا احترام به خود برای هر فرد لازم و ضروری است، عزت نفس بالا می تواند تا حدودی برخی از مسأله ها و مشکل های دوران کودکی را جبران نماید. در واقع، فردی که احساس خوبی در مورد خودش دارد، بهتر می تواند با مشکل ها کنار بیاید.

عزت نفس بر فرآیندهای شناختی، گرایش ها، نیازها، علاقه ها و آرمان های فرد اثرگذار و اثر پذیر است. پیشرفت تحصیلی نیز می تواند متأثر از میزان عزت نفس دانش آموز باشد. عزت نفس یک جنبه ی مهم در کارکرد یا کنش کلی فرد بوده و با زمینه های دیگری چون: سلامت روانی – اجتماعی و عملکرد تحصیلی او در ارتباط است.

راه کار عزت نفس به این شکل است که هم می تواند علت و معلول نوعی از عملکرد که در زمینه ای دیگر حاصل شده است باشد. پژوهش ها نشان می دهند افرادی که دارای عزت نفس پایین تری هستند، نسبت به آنانی که عزت نفس بالاتری دارند، بیشتر تحت تأثیر رابطه های قانع کننده قرار می گیرند و بیشتر به هم رنگی و هم نوایی در موقعیت های اجتماعی تن در می دهند.

اینگونه به نظر می رسد که رابطه ی بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی یک رابطه ی دو طرفه است، به این معنا که داشتن عزت نفس، موجب پیشرفت تحصیلی می گردد؛ چرا که در باور داشتن خود و برداشت مثبت از خویشتن در یادگیری، انگیزه برای تحصیل و … اثر گذاشته و موجب پیشرفت تحصیلی می شود و از طرفی دیگر، موفقیت های تحصیلی در رسیدن به اوج در کارِ آموزش، موجب افزایش عزت نفس می شود.

به عقیده ی «کوپر اسمیت» کودکانی که عزت نفس بیشتری دارند، کسانی هستند که در آنان، خلاقیت، استقلال و احساس ارزشمندی بیش تری وجود دارد و کمتر تحت تأثیر و نفوذ عامل های محیطی قرار میگیرند. جامعه ای که افراد آن از عزت نفس بالا و احساس مسئولیت برخوردار باشند، در مقابل فشارهای روانی، تهدیدها و واقعیت ها، مقاوم و پایدار خواهند بود.

عزت نفس برای جوانان و نوجوانان، اهمیت اساسی دارد. این کیفیت های روانی که به تدریج شکل میگیرند، پایه ی بهداشت روانی، شایستگی ها، ارتباط سالم و سازگاری اجتماعی، پیشرفت تحصیلی و آرمان شغلی محسوب می شود. هم چنین اهمیت تأثیر پیشرفت تحصیلی در سلامت روانی دانش آموزان، به حدی است که برخی از متخصصان، آن را دست کم تا نیمه ی دوم دوره ی نوجوانی، معیار اساسی برای تشخیص عملکرد سالم دانسته اند.

 

 

ارتباط میان عزت نفس و پیشرفت تحصیلی

ارتباط میان عزت نفس و پیشرفت تحصیلی

نوروفیدبک چیست؟

یکی از برترین روش‌های درمان بیش فعالی، عدم تمرکز و  افزایش توان ذهن و به دست آوردن حافظه‌ای قوی که در نهایت موجب افزایش یادگیری می شود استفاده از خدمات نوروفیدبک است.

  در مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه با استفاده از برترین خدمات و نوین ترین ابزارهابه وسیله ی آخرین متدهای علم پزشکی شما در بالا بردن سطح عملکرد ذهن تان یاری میکنیم.

با ما تماس بگیرید

۲۲۰۰۴۶۲۰

 

 

ارتباط میان عزت نفس و پیشرفت تحصیلی

دیدگاه خود را ثبت کنید