Skip to main content

همه ما در مورد خطرات و آسیب های جسمانی تنفس هوای آلوده بسیار شنیده ایم و می دانیم در حالیکه معمولاً از تاثیرات روانی آن بی خبریم.

پژوهش های جدید در دانشگاه ایالتی اوهایو نشان می دهد قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا می تواند منجر به تغییرات فیزیکی در ساختار مغز می شود. همچنین این موضوع موجب مشکلات یادگیری و حافظه و حتی افسردگی می شود.

مطالعه ای بر روی موش ها که در مجله Molecular Psychiatry به چاپ رسیده است، اثرات مخرب آلودگی هوا را بر روی مغز نشان می دهد، همانطور که پیش تر مطالعات اثرات زیان بار این پدیده را بر روی قلب و ریه مشخص ساخته اند.

در پژوهشی جدید، موش ها هم در معرض هوای آلوده و هم هوای سالم قرار داده شدند. هوای آلوده در این آزمایش حاوی خاک و ذرات ریزی بود که در آلودگی ناشی از خودروها و کارخانه ها وجود دارند. پس از تنفس این هوا ۶ ساعت در هر روز و ۵ روز در هر هفته به مدت ۱۰ ماه (که تقریباً برابر با نصف طول عمر موش ها است)، از حیوانات تست های مختلف سنجش رفتاری گرفته شد.
در آزمایشات مربوط به عملکرد یادگیری و حافظه، موش ها در وسط یک محفظه بسیار نورانی قرار گرفتند و ۲ دقیقه زمان برای یافتن راه فرار به محفظه تاریکی که در آن احساس آرامش می کردند، به انها داده شد. آنها ۵ روز برای یادگیری این موضوع آموزش دیدند اما موش هایی که پیش تر هوای آلوده را تنفس کرده بودند، زمان بیشتری طول کشید تا راه فرار را بیابند. آنها همینطور به احتمال کمتری محل قرار گرفتن راه فراری را که پیش تر از آن عبور کردذه بودند را به یاد می آوردند.
در آزمایشی دیگر، موش هایی که در معرض هوای آلوده قرار گرفته بودند بیشتر از موش هایی که در معرض هوای سالم بودند، رفتارهای حاکی از افسردگی از خود نشان دادند. موش های در معرض هوای آلوده همچنین در آزمایشی علائم سطوح بالای اضطراب را از خود نشان دادند.

اما آلودگی هوا تا چه میزان می تواند منجر به این تغییرات شود؟

پژوهشگران برای یافتن این پاسخ مطالعاتی بر روی ناحیه هیپوکامپ مغز موش ها انجام دادند. (هیپوکامپ ناحیه ای از مغز است که با یادگیری، حافظه و افسردگی در ارتباط می باشد.). هیپوکامپ بسیار در برابر التهاب حساس و آسیب پذیر است و پژوهش ها نشان داده اند که التهاب ناشی از تنفس هوای آلوده با عملکرد دستکاه عصبی مرکزی در ارتباط می باشد.
پژوهشگران همچنین بر روی “دندریت” موش ها مطالعات بسیاری انجام دادند و متوجه شدند موش هایی که هوای آلوده تنفس کرده بودند ، دندریت های کوتاه تری نسبت به موش های در معرض هوای سالم داشتند.
همه اینها خطرات فراوان زندگی و کار در شهرهای آلوده را بر روی سلامت جسمی و روانی افراد نشان می دهد.

 

 

 

یکی از برترین روش‌های درمان بیش فعالی، عدم تمرکز و  افزایش توان ذهن و به دست آوردن حافظه‌ای قوی که در نهایت موجب افزایش یادگیری می شود استفاده از خدمات نوروفیدبک است.

  در مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه با استفاده از برترین خدمات و نوین ترین ابزارهابه وسیله ی آخرین متدهای علم پزشکی شما را در بالا بردن سطح عملکرد ذهن تان یاری می کنیم.

با ما تماس بگیرید

۲۲۰۰۴۶۲۰

 

 

آیا آلودگی هوا می تواند منجر به افسردگی و مشکلات حافظه و یادگیری شود؟

آیا آلودگی هوا می تواند منجر به افسردگی و مشکلات حافظه و یادگیری شود؟

 

نویسنده : Faith Brynie Ph.D
مترجم : تیم تخصصی سایک نیوز
منبع : سایک نیوز به نقل از Psychologytoday.com

 

آیا آلودگی هوا می تواند منجر به افسردگی و مشکلات حافظه و یادگیری شود؟

دیدگاه خود را ثبت کنید