Skip to main content

گفته می‌شود که مهم‌ترین قدرت ذهن انسان توانایی تمرکز بر روی یک چیز در مدت زمان طولانی است. اگر تاکنون یک ذره‌بین را زیر آفتاب نگه داشته باشید می‌دانید که چگونه اشعه‌های پراکنده آفتاب می‌توانند با متمرکز شدن آتش را ایجاد نمایند. مغز هم همین‌طور است تصور کنید اگر بتوانید روی یک موضوع در مدت لازم تمرکز کنید چقدر می‌توانید شاهد افزایش خودکارآمدی و بهبود نیروی ذهنی خود باشید. با این حال بیشتر ما انسان‌ها در تمرکز با مشکل روبه‌رو می‌شویم.

شاید شماهم به دنبال این باشید که با افزایش قدرت تمرکز خود عملکرد بهتری در کار داشته باشید، امتحاناتتان را به خوبی پشت‌ سر بگذارید، قدرت درک مطلب خودرا افزایش دهید و یا به طور ساده بتوانید امورات روزانه زندگیتان را ساده‌تر کنید. بسیاری از ما وقتی که نمی‌توانیم تمرکز کنیم اشکال را از عملکرد ذهنیمان می‌دانیم و فکر می‌کنیم که تمرکز چیزی نیست که بشود آن‌ را پرورش داد. اما باید بدانید همه افراد می‌توانند تمرکزشان را بهبود بخشند.

تمرکز نیز مانند هر مهارت دیگر در زندگی توانایی است که می‌تواند به روش‌های گوناگون بهبود یابد. در این مقاله به راهکارهایی برای افزایش تمرکز اشاره می‌کنیم.

 

 

۱- عوامل برهم زننده تمرکز را از بین ببرید

پرت شدن حواس بسیاری اوقات چیز بدی نیست و به شما کمک می‌کند زنده بمانید! آگاهی زیاد باعث می‌شد اجداد ما انسان‌ها از این که به ناهار یک ببر دندان خنجری تبدیل شوند جلوگیری کنند. اما اجداد ما فیس‌بوک، تلفن همراه، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، پیام و یا ۵۰۰۰۰ تبلیغ در روز که تشنه توجه ما هستند را نداشتند.

یکی از عوامل برهم زننده حواس، انجام چندکار در یک زمان است. این کار باعث می‌شود نیروی ذهن شما بین چند موضوع تقسیم شود. البته شما می‌توانید کارهای ساده‌ای مانند راه‌رفتن و صحبت کردن را همزمان انجام دهید اما پیچیده بودن کارهای همزمان باعث می‌شود که شما مجبور شوید یکی را فدای دیگری کنید.

نکته دیگر این است که شما باید محیط مناسبی برای تمرکز خود بسازید. همان‌گونه که می‌دانید همه افراد در شرایط مشابه متمرکز نمی‌شوند. برخی از افراد در سکوت می‌توانند تمرکز کنند و برخی در شلوغی کافی شاپ مورد علاقه‌شان!

گفته می‌شود شنیدن موسیقی های آرام و موسیقی های کلاسیک می‌تواند تا حد زیادی به افزایش تمرکز شما کمک کند.

 

 

۲- سعی کنید از حداکثر حواستان بهره گیرید

بدون شک برای دریافت و حفظ اطلاعات باید توجه کافی داشته باشید. زمانی که در یک کلاس و یا یک سخنرانی حضور دارید اگر با دقت گوش دهید و یادداشت برداری کنید، نکات بیشتری را از آنچه گفته شده می‌توانید به خاطر بسپارید. همچنین اگر در حال خواندن یک نامه و یا یک مقاله باشید، بهتر است آن را برای خودتان بلند بخوانید تا بتوانید آن را حفظ نمایید.

این مطلب را هم بخوانید:
باشگاه آث میلان و نوروفیدبک !

 

 

۳- برای افزایش تمرکز کارهایتان را اولویت‌بندی کنید

شما به راحتی می‌توانید با اولویت‌بندی صحیح یعنی انجام کارهای ضروری در ابتدا و واگذار کردن کارهای غیر ضروری برای بعد تمرکز خودتان را بر روی موضوع مورد نظر افزایش دهید. لیستی از کارهایی که بیشتر از همه اهمیت دارند و ضروری هستند تهیه نمایید. به عنوان مثال لیست الف شامل مهم‌ترین کارهای امروز و یا فردا هستند. لیست ب شامل پروژه‌هایی هستند که یک هفته برایشان زمان دارید و لیست پ کارهایی هستند که شاید ضرورت آنچنانی ندارند مانند چک کردن ایمیل.

 

 

۴- مغزتان را ورزش دهید

چالش‌های ذهنی می‌تواند قدرت مغز شما را افزایش دهد و از بیماری‌هایی مانند آلزایمر جلوگیری نماید. بنابراین بهتر است از چالش‌های ذهنی مناسب از جمله بازی و سرگرمی‌های ذهنی بهره گیرید. به عنوان مثال رمان بخوانید، زبان جدیدی یاد بگیرید، جدول حل کنید و یا سودوکو بازی کنید و …

 

 

۵- استراحت و خواب کافی را فراموش نکنید

خواب کافی می‌تواند برای تقویت ذهن، زیرکی و یا احساس تازگی بسیار مفید باشد و در نتیجه موجب افزایش تمرکز شما می‌شود. همچنین استراحت صحیح، تنفس عمیق و تأمل در بین کار نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و از استرس شما می‌کاهد و در نتیجه راندمان کاری شما را افزایش می‌دهد. این کارها باعث می‌شود ذهن شما در بالاترین حالت تمرکز قرار گیرد و کاملا متمرکز شود.

 

 

۶- مغزتان را تغذیه کنید

شاید یکی از دلایل عدم توانایی شما در تمرکز این است که نمی‌توانید مواد غذایی مناسب را به مغزتان برسانید. متأسفانه امروزه تمرکز رژیم‌های غذایی مبتنی بر کاهش حجم شکم است و به تغذیه ذهن در آن توجهی نمی‌شود.

برای این که بتوانید از تغذیه مناسب برای مغزتان استفاده کنید به نکات پایین توجه نمایید.

  • تا می‌توانید میوه و سبزیجات بخورید چرا که این موارد دارای ویتامین، آنتی اکسیدان و مواد دارویی هستند که برای مغز شما مفید است. مغز شما نیازمند تأمین کننده مداوم گلوکز خون است چرا که مغز نمی‌تواند انرژی را در خود نگه دارد. از این رو، باید از شکر سفید و یا کربوهیدرات های تصفیه شده بپرهیزید چرا که مصرف مداوم آنها قند خون شما را افزایش می‌دهد.
  • از مونوسدیم گلوتامات، آسپارتام و به طور کلی شیرینی‌های غیر طبیعی نیز بپرهیزید. استفاده از ادویه‌جات و گیاهان گوناگون در غذا علاوه بر آن که می‌تواند به خوش طعم شدن غذای شما کمک کند، می‌تواند غذای خوبی برای مغز شما نیز باشد که چرا که مواد موجود در آن‌ها برای مغز حائز اهمیت است. رزماری و زردچوبه نیز مواد غذایی خوبی برای مغز به شمار می‌آیند. ماهی سالمون و گوشت تازه هم موادی هستند که می‌توانند میزان اسید امگا ۳  مغز را تا حد بسیار زیادی بهبود بخشند.
  • مغز شما از مقادیر زیادی چربی تشکیل شده است. از این رو خوردن غذاهایی با چربی سالم مانند فندق و آووکادو نیز توصیه می‌شود. رژیم‌های غذایی کم چرب برای مغز انسان‌ها اصلا مناسب نیستند و حتی ممکن است در بلند مدت باعث ایجاد آلزایمر در افراد شوند.
این مطلب را هم بخوانید:
کاهش استرس فقط با ۲۵ دقیقه تمرکز حواس

 

 

۷- سوء تغذیه را جدی بگیرید

شاید فکر کنید سوء تغذیه برای گذشته است و امروزه وجود ندارد اما اینگونه نیست. سه نوع سوء تغذیه که در مغز ما می‌تواند عملکرد ذهنی را نابود کند، کمبود اسید چرب امگا ۳، ویتامین B12 و ویتامین D  است. بنابراین باید به افزایش این مواد در بدن اهتمام ویژه ورزید.

 

 

 

۸- استفاده از نوروفیدبک

نوروفیدبک روشی است که با استفاده از آن کودک یا بزرگسال از چگونگی فعالیت مغز خود آگاه شده و به تدریج می ­تواند کارکرد مغز خود را کنترل و تنظیم کند.

این روش کاملا ایمن است و هیچ­گونه عارضه‌ای برای آن گزارش نشده است. استفاده از نوروفیدبک نرخ بهبودی بسیار بالایی دارد و از دارو­درمانی و سایر درمان­ها مؤثرتر است. همچنین بر اساس بررسی­های دراز مدت مراکز تحقیقاتی بین­المللی منافع حاصل از نوروفیدبک تا چندین سال پس از اتمام دوره ماندگار و پایدار است و مانع بازگشت بیماری می­شود.

ما در مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه با در اختیار داشتن برترین دستگاه های کانادایی، امکان ارائه خدماتی ویژه در زمینه نوروفیدبک را به عزیزان داریم. در این مرکز علاوه بر وجود امکانات سخت افزاری بسیار پیشرفته و بهره بردن از جدیدترین پروتکل های درمانی، تیم پزشکی بسیار مجرب ما با تعهد و دقت شما را برای رسیدن به بهترین نتیجه همراهی خواهند کرد. چه بخواهید برای کنترل و درمان بیش فعالی و عدم تمرکز از این شیوه درمان استفاده نمایید و چه اینکه بخواهید بر مشکلاتی از قیبل اختلال خواب، میگرن و … غلبه کنید و یا حتا اگر در پی این باشید که ذهن خود را در بهترین و بالاترین سطح عملکرد خود قرار دهید.

 

یکی از برترین روش‌های درمان بیش فعالی، عدم تمرکز و  افزایش توان ذهن و به دست آوردن حافظه‌ای قوی که در نهایت موجب افزایش یادگیری می شود استفاده از خدمات نوروفیدبک است.

  در مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه با استفاده از برترین خدمات و نوین ترین ابزارهابه وسیله ی آخرین متدهای علم پزشکی شما در بالا بردن سطح عملکرد ذهن تان یاری میکنیم.

با ما تماس بگیرید

نوروفیدبک آگاهانه

۲۲۰۰۴۶۲۰

افزایش تمرکز و هشت راهکار برای تقویت عملکرد مغز و افزایش توانایی ذهن

افزایش تمرکز و هشت راهکار برای تقویت عملکرد مغز و افزایش توانایی ذهن

مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه

نوروفیدبک

نوروفیدبک آگاهانه

بیش فعالی

تمرکز

ADHD

افزایش تمرکز و هشت راهکار برای تقویت عملکرد مغز و افزایش توانایی ذهن

 

 

منبع: مجله اینترنتی ستاره

 

 

دیدگاه خود را ثبت کنید