Skip to main content

ذهن ما همانند یک کامپیوتر است. هرگونه آن را برنامه‌ریزی کنیم، همان‌گونه کار می‌کند. شما می‌توانید کامپیوتری با آخرین فناوری‌ها داشته باشید، آخرین و سریع‌ترین مدل و با حداکثر ظرفیت حافظه، اما اگر روی آن نرم‌افزار خرابی را نصب کنید، به درستی کار نخواهد کرد و از حداکثر توانایی‌های سخت‌افزاری آن استفاده نخواهد شد.

 

ذهن باز

ذهن باز

 

به طور مشابه، هنگامی که خداوند شما را خلق کرد، گفت: اشرف مخلوقات را آفریدم. سخت‌افزار شما بی‌نقص است. به شما استعدادها و موهبت‌های منحصر به فردی عطا شد. علاوه بر این، خداوند در همان ابتدا شما را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده بود که زندگی سرشار از موفقیت، سلامتی و قدرت داشته باشید.

فرض کنید آن کامپیوتر قدرتمند به همراه نرم‌افزار مناسب باشد، اما بنا به دلایلی با نصب نرم‌افزاری نامناسب، کامپیوتر به اصطلاح ویروسی شود. در این صورت در مدت زمان کوتاهی سرعت کامپیوتر کم می‌شود. مشکل این نیست که آن کامپیوتر سخت‌افزار ضعیفی دارد، بلکه مشکل اینجاست که نرم‌افزارِ آن آلوده شده است. به طور مشابه، دلیل اینکه زندگیِ سرشار از فراوانی را تجربه نمی‌کنیم، این است که نرم‌افزار ما آلوده شده است. دیگران به ما گفته‌اند: «تو نمی‌توانی موفق شوی»، «تو بااستعداد نیستی»، «هرگز نمی‌توانی از شر اعتیاد خلاص شوی»، «تو جذاب نیستی»، «تو دست و پا چلفتی هستی»، «هیچ امیدی به آینده تو نیست! »

 

این گفته‌ها ذهن ما را که همانند یک نرم‌افزار است، آلوده کرده‌اند. در نتیجه ما با اعتماد‌به‌نفس پایین صحبت می‌کنیم، همواره منفی هستیم و به تحقق رؤیاهایمان ایمان نداریم. اما خبر خوب این است که هیچ مشکلی در ذات حقیقی شما وجود ندارد. ذات حقیقی شما همچنان کامل و بی‌نقص است و همانند آن کامپیوتر، سخت‌افزار شما سالم است و تنها مشکل از نرم‌افزار نصب شده است. تنها کاری که باید کنید این است که هر چه زودتر از شر نرم‌افزارهای ویروسی خلاص شوید.

 

یادتان باشد که اگر تفکرتان محدود باشد، زندگیتان هم محدود می‌شود. زندگی بهتر، حاصل اندیشه بهتر است. شما کنترل ورودی ذهنتان را دارید. شما می‌توانید به تمام افکار و ورودی‌های منفی بچسبید و یا اینکه آن‌ها را حذف کنید و گفته‌های خداوند درباره خود را در نظر بگیرید. اگر اجازه دهید آن افکار مسموم دائماً در ذهنتان پخش شوند، در نهایت، اعتماد‌به‌نفس و عزت‌نفس خودتان را آلوده خواهید کرد. از چسبیدن به افکار منفی که وارد ذهنتان می‌شود دست بردارید. این افکار منفی همان دشمنان واقعی شما هستند که قصد دارند ذهن شما را مسموم کنند. اگر دشمنی بتواند ذهن شما را کنترل کند، می‌تواند زندگی شما را تحت کنترل خود قرار دهد. اگر افکار شما منفی، ناامید کننده و سرزنش کننده هستند، به آن‌ها نچسبید، آن‌ها را حذف کنید.

 

درگیری ذهنی

درگیری ذهنی

 

وقتی فردی شما را با کلمه خاصی مورد خطاب قرار می‌دهد، بذر آن کلمه در ذهن شما کاشته می‌شود. حال به شما بستگی دارد که اجازه دهید آن بذر ریشه بدواند و به واقعیت شما تبدیل شود و یا اینکه آن بذر را در نطفه خشک کنید. هنگامی که شما به آن کلمات می‌چسبید، گویی به آن بذرها در حال آب دادن هستید و در نهایت، آن‌ها به واقعیت شما تبدیل می‌شوند.

این مطلب را هم بخوانید:
اختلال شخصیت خودشیفته را بشناسیم!

 

به همین دلیل است که تأکید می‌کنم باید مراقب افکار خود باشید. البته اگر دیگران به شما می‌گویند: «تو باهوش هستی، تو کارهای بزرگ را به سرانجام می‌رسانی«، بسیار عالی است که این بذرهای مثبت را آبیاری کنید. این گفته‌های مثبت را که توسط دیگران به شما گفته شده است، مرور کنید و به آن‌ها بیندیشید تا در نهایت به واقعیت شما تبدیل شوند.

 

اما متأسفانه اغلب اوقات، ما بیشتر به گفته‌های منفی دیگران درباره خودمان می‌اندیشیم. دیگران قادر نیستند کاری کنند که آن دانه‌های منفی در ذهن شما ریشه کنند. این خودتان هستید که باعث رشد و ریشه دواندن آن بذرها می‌شوید. دیگران تنها می‌توانند آن بذرها را بکارند، این شما هستید که باید تعیین کنید کدام بذرها رشد کنند و کدام بذرها در نطفه خشک شوند.

 

 

ذهن باز به چه معناست و چه کسی ذهن باز دارد؟

ذهن باز به چه معناست و چه کسی ذهن باز دارد؟

 

برچسب‌های منفی را کنار بگذارید

 

والت دیزنی در دوران نوجوانی برای مجله‌ای کار می‌کرد، ویراستار آن مجله به او گفت که فردی خلاق نیست و از قدرت تجسم ضعیفی برخوردار است. «وینستون چرچیل» در دوران تحصیل، دانش‌آموز خوبی نبود و بارها در امتحان ورودی به کالج رد شد. وجه مشترک تمام افراد موفق این است که آن‌ها برچسب‌های منفی را کنار می‌گذارند، زیرا آن‌ها نزد خودشان می‌دانند که از آنچه که دیگران درباره آن‌ها می‌گویند بهتر هستند. به همین دلیل توانستند زندگی فراتر از چیزی که دیگران برای آن‌ها متصور بودند، برای خود بسازند.

 

برچسب‌های منفی می‌تواند شما را از تحقق سرنوشت‌تان باز دارد. اجازه ندهید بیست سال دیگر و با چنین برچسب‌هایی به زندگی‌تان ادامه دهید. شما آن کسی نیستید که مردم درباره شما می‌گویند، شما آن کسی هستید که خداوند درباره شما می‌گوید. مردم به شما می‌گویند: »تو به اندازه کافی خوب نیستی، تو پیر هستی، تو باهوش نیستی»، اما خداوند می‌گوید: «تو قوی، بااستعداد و باارزش هستی». این برچسب‌های مثبت هستند که به شما کمک خواهند کرد زندگی بهتری داشته باشید.

 

به هر برچسبی که اجازه دهید در ذهن شما حک شود، همان برچسب به واقعیت شما تبدیل خواهد شد. شما به این برچسب‌های منفی اجازه می‌دهید زندگی شما را کنترل کنند. این دلیل اصلی است که خیلی از مردم نمی‌توانند از شر اعتیاد خلاص شوند، زیرا آن‌ها برچسب »معتاد» را پذیرفته‌اند.

 

یادتان باشد اگر کسی به شما به هر دلیلی برچسبی زده است، به این معنا نیست که گفته او حقیقت دارد. در اکثر موارد مردم می‌خواهند شما را پایین بکشند. اما اگر به حرف‌های آن‌ها بی‌اعتنایی کنید و فقط به خداوند تکیه کنید، او شما را به جایگاهی می‌رساند که خودتان به تنهایی قادر به رسیدن به آن جایگاه نیستید. لازم نیست شما از تمام فرآیند سر در بیاورید. تنها کافی است خداوند را باور داشته باشید. اگر شما باور داشته باشید، هیچ چیز غیرممکن نخواهد بود. اگر شما باور داشته باشید، درهایی از رحمت خداوند به روی شما گشوده می‌شوند.

 

شما هرگز برای زندگی متوسط خلق نشده‌اید. بذر عظمت درون شما نهفته است. شما برای این خلق نشده‌اید که زندگی کنید و بمیرید و هیچ‌کس هم از وجود شما خبر نداشته باشد. خداوند رسالتی برای شما قرار داده است که هیچ‌کس دیگر قادر به تحقق آن نیست. شما بخشی از برنامه الهی خداوند هستید. شما خدمتی برای عرضه دارید که هیچ‌کس دیگری توانایی عرضه چنین خدمتی را ندارد.

این مطلب را هم بخوانید:
نکات مهم درباره هدف گذاری و تصمیم به تغییر شرایط

 

هیچ‌کس پیدا نمی‌شود که شخصیت و ظاهری دقیقاً مشابه شما داشته باشد. چیزی منحصر به فرد در مورد شما وجود دارد. هرگز برچسب«متوسط بودن» را نپذیرید. اگر باور کنید که متوسط هستید، زندگی متوسطی خواهید داشت. اگر باور کنید معمولی هستید، زندگی معمولی خواهید داشت. در این صورت زندگی را از سر می‌گذرانید و هیچ کار بزرگی را به انجام نمی‌رسانید.

 

اگر شما مصمم شوید که برچسب‌های منفی را از ذهنتان پاک کنید، من باور دارم و به شما اعلام می‌کنم که امروز نقطه عطف زندگی شما باشد. اگر شما تفکر خود را بهتر کنید، زندگیِ شما متناسب با آن بهتر خواهد شد و در نهایت به همان کسی تبدیل می‌شوید که خداوند شما را برای آن آفریده است.

اختلالات ذهنی

اختلالات ذهنی

 

خودِ کاملت را آزاد کن

 

درون هر کدام از ما یک فرد خوشبخت، کامیاب و پیروز وجود دارد. این فرد از اعتیاد و عادت‌های بد مُبراست. این فرد، فردی با اعتماد‌به‌نفس، بی‌باک، بااستعداد، خالق، منضبط و حواس جمع است. اما اینکه این فرد در درون شما وجود دارد، به این معنی نیست که خود به خود قرار است ظاهر شود. این فرد باید آزاد شود.

در زبان اصلی، واژه‌ی «دگرگون شدن» به معنی «تغییر شکل دادن» است. واژه‌ی «دگردیسی» از اینجا گرفته می‌شود. همه‌ی ما می‌دانیم که کرم ابریشم چگونه با دگردیسی تبدیل به پروانه می‌شود. پل قدیس می‌گوید اگر افکارتان را در مسیر درست هدایت کنید و با افکار منفی و «نمی‌توانم‌ها« زندگی نکنید و ذهنتان را با چیزی که خداوند در موردتان گفته است برنامه‌ریزی کنید، دگرگونی اتفاق می‌افتد. وقتی افکارتان بهتر شوند، زندگیتان بهتر خواهد شد.

 

هم اکنون در درون شما یک موجود پیروز، موفق و متحول کننده‌ی جهان وجود دارد که منتظر رها شدن است. پروانه‌ی درونتان منتظر اوج گرفتن است. از شما می‌خواهم که خودِ کاملتان را آزاد کنید. سرنوشت شما این است که یک نسل را تحت تأثیر قرار دهید. وقتی شما طرز تفکرتان را تغییر می‌دهید و کم کم باور می‌کنید که سعادتمند، ارزشمند و بی‌نظیر هستید؛ دیگر هیچ محدودیتی در مورد چیزی که خداوند از طریق شما به وجود می‌آورد وجود ندارد. وقتی ذهنتان را از نو برنامه‌ریزی کنید، تحول رخ می‌دهد.

 

 

۱۱ باور غلط درباره سلامت ذهن و روان

۱۱ باور غلط درباره سلامت ذهن و روان

 

 

یکی از برترین روش‌های درمان بیش فعالی، عدم تمرکز و  افزایش توان ذهن و به دست آوردن حافظه‌ای قوی که در نهایت موجب افزایش یادگیری می شود استفاده از خدمات نوروفیدبک است.

  در مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه با استفاده از برترین خدمات و نوین ترین ابزارها به وسیله ی آخرین متدهای علم پزشکی شما را در بالا بردن سطح عملکرد ذهن تان یاری میکنیم.

با ما تماس بگیرید

۲۲۰۰۴۶۲۰

ذهنتان را از نو برنامه‌ریزی کنید

 

 

منبع: کتاب تفکر بهتر، زندگی بهتر

نویسنده: جول اوستین

 

 

 

 

دیدگاه خود را ثبت کنید