مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه

اختلال کم‌ توجهی – بیش‌فعالی و تاثیر نوروفیدبک بر ADHD

در یک جلسه نوروفیدبک چه کاری انجام می شود؟

اختلال کم‌ توجهی – بیش‌فعالی

Attention Deficit Hyperactivity Disorder

اختلال کم توجهی – بیش فعالی یا  ADHD اختلالی است که معمولا در زمان کودکی تشخیص داده می شود، ولی در بسیاری از موارد تا بزرگسالی ادامه می یابد. حدود شش میلیون کودک و ده میلیون فرد بزرگسال در آمریکا از این اختلال رنج می برند. با توجه به اهمیت شناخت زودهنگام این بیماری در سنین کودکی و فرارسیدن اکتبر (ماه ملی اطلاع رسانی درباره ADHD) در این مقاله به معرفی این بیماری می پردازیم.

 

نوروفیدک و دانش آموز

نوروفیدک

 

تعریف ADHD:

اختلال کم توجهی – بیش فعالی یا ADHD به همراه سه نوع از اختلالات رفتاری بروز می نماید: کم توجهی (Inattention)، بیش فعالی (Hyperactivity) و عمل بدون تفکر (Impulsivity). این اختلال معمولا در کودکی و سنین پیش دبستانی تشخیص داده می شود، ولی اغلب تا سنین بزرگسالی ادامه می یابد.

 

علائم و نشانه های ADHD: علائم این اختلال در سه گروه دسته بندی می شوند:

 

کم توجهی (Inattention):

 

..

 

بیش فعالی (Hyperactivity):

 

نوروفیدبک و تاثیری شگفت انگیز بر اختلالات بیش فعالی، حافظه، نقص توجه، میگرن و…

 

عمل بدون تفکر (Impulsivity):

 

 

علائم و نشانه های فوق می تواند در هر دو گروه کودکان و بزرگسالان بروز نمایند، ولی برخی از آنها معمولا فقط در کودکان دیده می شوند. از سوی دیگر باید توجه داشت که کودکان مبتلا به ADHD معمولا بیشتر علائم فوق را با هم بروز می دهند و نشان دادن تعداد کمی از این علائم نشانه وجود ADHD نمی باشد.

 

نوروفیدبک: ۵ نشانه اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی که می تواند زندگی شما را نابود کند

 

علل ایجاد ADHD:

 

علت ایجاد این اختلال به درستی شناخته نشده است، ولی پژوهشگران تاثیر عوامل ژنتیکی و محیطی را در بروز این بیماری موثر می دانند. تحقیقات نشان داده اند که اختلالADHD در بعضی خانواده ها شایع تر است و ممکن است این بیماری به صورت ژنتیکی به فرد به ارث برسد. در مورد عوامل محیطی، کشیدن سیگار و نوشیدن الکل توسط مادر در دوران حاملگی می تواند باعث بروز ADHD در کودکان این مادران گردد. تماس بیش از حد مجاز و یا مسمومیت با ماده سرب در زمان کودکی نیز می تواند به بروز ADHD در کودکان منجر گردد.

 

تشخیص:

تشخیص ADHD ساده نمی باشد، زیرا اختلالات دیگری مانند اضطراب (Anxiety)، افسردگی (Depression)، اختلالات خواب (Sleep Problems) و برخی از انواع ناتوانی در یادگیری (Learning Disabilities) هم می توانند علائم مشابهی را نشان دهند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماریها (CDC) یک چک لیست اولیه را برای والدین و معلمان فراهم کرده تا اگر در مورد کودکی به وجود ADHD شک کنند، فرم مزبور را پر کرده و آن را به مسئول بهداشتی مدرسه ارائه نمایند.

به هرحال تشخیص نهایی ADHD به عهده پزشک یا روانشناس (Psychologist) می باشد.

 

 

نوروفیدبک، راهی برای رهایی از تصمیم‌های پرخطر

 

درمان:

 

متخصصانی نظیر Child Psychologist یا Developmental Pediatrician بهتر می توانند به درمان کودکان مبتلا به ADHD کمک نمایند، زیرا هر کودک نیاز به طرح درمانی مخصوص به خود دارد. هرچه درمان زودتر شروع گردد، نتایج بهتری را نشان خواهد داد. علاوه بر درمان های دارویی، سایر طرح های درمانی نظیر آموزش مهارت های یادگیری، تمرکز و مهارت های اجتماعی نیز توسط درمانگر به اجرا گذاشته می شود. در مورد بزرگسالان هم یک روش درمانی متشکل از دارو درمانی، رفتاردرمانی، رژیم تغذیه ای و ورزش می تواند به افراد مبتلا کمک نماید.

 

 

نوروفیدبک:

به عنوان شکلی از بیوفیدبک، روشی ایمن و بدون درد است که در طی آن حس‌گرهایی که الکترود نامیده می‌شوند، به سر بیمار متصل می‌گردد.  در نوروفیدبک، براساس پروتکل‌های مشخص، بازخوردهای مناسب در جهت رفع نابهنجاری امواج مغزی به بیمار ارائه می‌شود. اطلاعات دریافتی توسط دو مانیتور جداگانه در اختیار بیمار و درمانگر قرار می‌گیرند. در این حالت هم بیمار و هم درمانگر قادر خواهند بود امواج مغزی بیمار را مشاهده کنند. در نتیجه فرایندهای ناهشیار و غیر ارادی (فعالیت امواج مغزی)، برای بیمار کاملاً محسوس می‌گردد (از طریق مشاهده آنها در کامپیوتر) و بیمار با کمک درمانگر و ارائه محرکهای دیداری-شنیداری قادر خواهد بود امواج نابنهجار را دستکاری کرده و در طی جلسات درمان آنها را به حالت بهنجار تبدیل کند.

 

 

مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه – نوروفیدبک

 

صفحه نوروفیدبک در مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه را هم ببینید.

چرا؟

چون مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه از قدیمی‌ترین و در عین حال مدرن‌ترین مراکز ارائه دهنده خدمات روانشناسی بخصوص خدمات مربوط به نوروفیدبک است که با استفاده از دستگاه های به روز کانادایی و با هزینه هایی غیرقابل رقابت بهترین امکان را در خدمت همه عزیزان و علاقمندان قرار میدهد.

 

 

 

یکی از برترین روش‌های درمان بیش فعالی، عدم تمرکز و  افزایش توان ذهن و به دست آوردن حافظه‌ای قوی که در نهایت موجب افزایش یادگیری می شود استفاده از خدمات نوروفیدبک است.

  در مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه با استفاده از برترین خدمات و نوین ترین ابزارها به وسیله ی آخرین متدهای علم پزشکی شما را در بالا بردن سطح عملکرد ذهن تان یاری میکنیم.

 

با ما تماس بگیرید

 

۲۲۰۰۴۶۲۰

 

اختلال کم‌ توجهی – بیش‌فعالی و تاثیر نوروفیدبک بر ADHD

 

 

منبع به نقل از:

 

https://www.nami.org/NAMI/media/NAMI-Media/Images/FactSheets/ADHD-FS.pdf

https://www.cdc.gov/ncbddd/adhd/documents/adhdfactsheetenglish.pdf

خروج از نسخه موبایل