Skip to main content

برای کودکان تمرکز بر روی یک چیز بیش از چند دقیقه سخت است اما این امر تا حدودی به خاطر کنجکاوی، انعطاف‌پذیری و انرژی بالای آنان طبیعیست. با این حال تمرکز یک مهارت مهم در یادگیری، انجام تکالیف خانه و هر کار دیگر است.

افراد بزرگسال روش‌های گوناگون روانشناختی و پزشکی (مانند قرص‌های تقویت حافظه) را در اختیار دارند تا بتوانند با آن تمرکزشان را افزایش دهند اما استراتژی لازم برای افزایش تمرکز در کودکان متفاوت از بزرگسالان است.

شما می‌توانید به کودکتان به کمک روش‌های گوناگون کمک کنید تا  بتوانند تمرکزشان را افزایش دهند. این راه‌ها به کودکان عادات و قوانین خاصی را یاد می‌دهد که می‌توانند به کمک آنها در زمان انجام تکالیف راحت‌‌تر تمرکز کرده و کمتر بی قرار باشند.

 

راههایی برای افزایش تمرکز در کودکان

 

۱. کارها و تکالیف بزرگ را به کارهای کوچک تقسیم کنید

کارهای بزرگ نیازمند تمرکز و نظم بالایی هستند بنابراین تقسیم کردن آن به کارهای کوچک‌تر می‌تواند بسیار نتیجه‌بخش باشد. این روش می‌تواند هم در تکالیف مدرسه، هم در کارهای خانه و هم در یادگیری مهارت‌های جدید به کمک کودک شما بیاید.

انجام پروژه‌های کوچک که مجموع آنها منجر به انجام یک پروژه بزرگتر است، حس پیشرفت را در افراد ایجاد می‌کند و باعث می‌شود تا بتوانند راحت‌تر تمرکز کنند.

کارهای بزرگ نیازمند زمان و تمرکز بالاست و افراد برای انجام آنها باید خودشان را وقف آن کار کنند. این امر موجب خستگی فرد شده و باعث می‌شود تا افراد نسبت به انجام کار بی میل شوند. کارهای کوچک به سادگی انجام می‌شوند و نیاز به مقاومت بالا ندارند.

۲. عوامل حواس‌پرتی را کاهش دهید

ممکن است کودکان به انجام یک کاری علاقه داشته باشند اما نتوانند به عوامل حواس‌پرتی بی توجهی کنند. شما باید فضایی که در آن کودکان مشغول یادگیری هستند، درس می‌خوانند و یا به انجام کاری می‌پردازند را تا حد ممکن از عوامل حواس‌پرتی خالی نمایید. به خصوص نسبت به اثرات تماشای تلویزیون توسط کودک، موسیقی بلند، آلودگی‌های صوتی گوناگون و هرچیز دیگری که حواس کودک را پرت می‌کند دقت داشته باشید.

این مطلب را هم بخوانید:
استرس کودکان و راه های کاهش استرس فرزندان

۳. حواستان به تلویزیون و گوشی همراه کودک باشد

قطعا خوب نیست که در زمان انجام تکالیف کودکان تلویزیون ببینند چرا که حواس آنها را تا حد بسیار زیادی پرت می‌کند. ارسال پیام در شبکه‌های اجتماعی نیز تمرکز کودکان را دچار مشکل می‌کند. توصیه می‌شود کودکان از گوشی تلفن همراه در زمان انجام تکالیف و یادگیری مطالب استفاده نکنند.

 

۴. تکالیف هر روز در یک ساعت مقرر انجام شود

انجام کارهای مشابه روزانه در ساعت مشابه به مرور زمان تبدیل به عادت می‌شود. اگر کودک در ساعت مشابه هر روز به انجام تکالیفش بپردازد پس از یک مدت وقتی آن زمان مشخص شده فرا می‌رسد تمرکز بیشتری برای انجام تکالیف خواهد داشت. در واقع ذهن می‌داند که زمان تعیین شده برای انجام تکالیف فرا رسیده است و از این رو، اشتیاق بیشتری برای انجام آن کار را در فرد ایجاد می‌شود.

 

۵. برای آنها فعالیت فیزیکی مختلفی را پیش‌بینی نمایید

برخی فعالیت‌های فیزیکی مانند بازی، دویدن و برخی ورزش‌ها در بین انجام کارهای گوناگون باعث می‌شود تا انرژی اضافی کودکان تخلیه گردد. این کار باعث می‌شود تا کودکان کمتر بیقراری کنند، خسته نشوند و راحت‌تر تمرکز نمایند.

 

 

۶. کاری کنید تا کودکان بازی کنند و شاد باشند

محول کردن کارهای بسیار زیاد به کودکان و نیز درگیر کردن آنها با فعالیت‌های بیش از حد، خستگی و فرسایش مغز کودکان را در پی خواهد داشت. به عنوان یک پدر و مادر باید به آنها کمک کنید تا زمان کافی برای تفریح و شادی را داشته باشند و احساس فشار نکنند.

 

۷. استراحت کافی برای کودکان ضروریست

کمک کنید تا کودکان به اندازه کافی بخوابند و در طول روز نیز به اندازه کافی استراحت کنند.

 

۸. برای رسیدن به هدف ضرب‌العجل تعیین کنید

تعیین زمان برای رسیدن به یک هدف به کودکان کمک می‌کند تا تمرکز کنند و در زمان تعیین شده آن را به سرانجام برسانند. با این حال شما باید حواستان باشد که برخی از کودکان وقتی که زمانی برای انجام کار تعیین می‌شود و یا زمان در نظر گرفته شده غیر معقول و کم است، احساس فشار می‌کنند. این فشار باعث ایجاد استرس در کودکان می‌شود که نتیجه آن از دست رفتن تمرکز است.

این مطلب را هم بخوانید:
تقویت حافظه و به یاد آوردن اطلاعات با تکنیک های علمی

۹. برای کودکتان بازی فکری تهیه کنید

شما می‌توانید توانایی تمرکز در کودکتان را با بازی‌هایی که نیازمند فعالیت مفید ذهنی هستند افزایش دهید و بهبود بخشید. انواع بسیار گوناگونی از این بازی‌ها وجود دارد که می‌توانید آنها را از اسباب‌‌بازی فروشی‌ها تهیه نمایید. بازی‌هایی که نیازمند تمرکز، برنامه ریزی و به طور کلی فعالیت ذهنی هستند، می‌توانند تفریح را با تمرکز ترکیب کرده و موجب افزایش تمرکز کودکان شوند.

 

۱۰. زمانی را بین دوکار در نظر بگیرید

زمانی که کودک شما درگیر کاری است به او بگویید که بعد از آن چه کاری باید انجام دهد اما یک فاصله زمانی را بین پایان کار فعلی و انجام کار بعدی در نظر بگیرید. این موضوع زمانی از اهمیت بالایی برخوردار است که کودک شما در حال انجام کاریست که آن را دوست دارد و از آن لذت می‌برد چرا که ممکن است توقف آن و انجام کارهای دیگر برای او اکراه آور باشد.

 

 

 

یکی از برترین روش‌های درمان بیش فعالی، عدم تمرکز و  افزایش توان ذهن و به دست آوردن حافظه‌ای قوی که در نهایت موجب افزایش یادگیری می شود استفاده از خدمات نوروفیدبک است.

 

  در مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه با استفاده از برترین خدمات و نوین ترین ابزارهابه وسیله ی آخرین متدهای علم پزشکی شما در بالا بردن سطح عملکرد ذهن تان یاری میکنیم.

با ما تماس بگیرید

نوروفیدبک آگاهانه

۲۲۰۰۴۶۲۰

 

۱۰ راهکار برای افزایش تمرکز کودکان

۱۰ راهکار برای افزایش تمرکز کودکان

 

مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه

۱۰ راهکار برای افزایش تمرکز کودکان

تمرکز کودکان

بیش فعال

نوروفیدبک

منبع: مجله اینترنتی ستاره

دیدگاه خود را ثبت کنید