Skip to main content

آیا زندگیتان گاهی پیچیده به نظر می‌رسد؟ آیا احساس می‌کنید بیش از حد تحت فشار قرار گرفته‌اید؟ این اتفاق برای هرکسی ممکن است اتفاق بیافتد. خوشبختانه روش‌هایی وجود دارند که می‌توانید از تاثیرات منفی زندگی نجات پیدا کنید و یک ذهن آرام داشته باشید. بسیاری از افراد نمی‌دانند که از کجا باید شروع کنند، اما چند گام وجود دارد که می‌توانید همین حالا اجرا کنید و آرامش ذهنی بیشتری داشته باشید. چه با تغییرات کوچک رفتاری و چه تغییرات بزرگ در سبک زندگی، راهی پیدا کنید تا صلحی که شایسته‌ی آن هستید را بیابید.

 

پرورش ذهن آرام

 

۱- نفس عمیق بکشید

تنفس عمیق، راهی ساده، اما بسیار قوی برای داشتن یک ذهن آرام است. احساسات و تنفس با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند. اگر سرعت نفس کشیدنتان را کاهش دهید و یادبگیرید کامل و منظم تنفس کنید، احساساتتان نیز آرام خواهند گرفت. ثابت شده است که تمرینات تنفسی، هورمون استرس یا کورتیزول را کاهش می‌دهد. این کار همچنین بخش استراحت سیستم عصبی (اعصاب پاراسمپاتیک) را فعال می‌کند. جای آرامی پیدا کنید و تنفس شکمی را تمرین کنید و عادت کنید همواره این چنین نفس بکشید.

۲- ورزش کنید

ورزش مداوم یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید در حق بدن و ذهنتان انجام دهید. شما باید در هفته، ۳ تا ۵ بار و به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه ورزش هوازی (قدم زدن، دویدن، دوچرخه سواری، شنا و غیره) انجام دهید. آشنایی با ورزش تای چی، مراحل انجام و مزایای آن را در این رابطه، بخوانید.

۳- نور آفتاب دریافت کنید

نور خورشید، در بدن ویتامین دی تولید می‌کند و این ماده سطح سروتونین را افزایش می‌دهد. بدن نمی‌تواند این تاثیر را از نور مصنوعی دریافت کند، بنابراین در صورت امکان از خانه خارج شوید و زیر نور آفتاب قرار بگیرید.

۴- در وضعیت فلو flow قرار بگیرید

یکی از راه‌های عالی در رسیدن به یک ذهن آرام و شادی، قرار گرفتن در وضعیت تعلیق ذهنی یا flow است. وضعیت flow به این معناست که شما بدون فکر کردن به چیزی غرق در فعالیتی شوید. شما زمانی وارد این وضعیت می‌شوید که به کاری که دوست دارید، بدون هیچ چالشی مشغول می‌شوید به گونه‌ای که این فعالیت متناسب با توانایی‌هایتان است.

۵- بخشنده باشید

بخشندگی و سخاوت، به ما کمک می‌کند که شادتر بوده و ذهن آرام‌تری داشته باشیم. صدقه دادن و کمک به دیگران، هورمون کورتیزول و استرس را کاهش می‌دهد. این کار همچنین طول عمر را افزایش داده و سلامت روحی را تقویت می‌کند. افراد سخاوتمندتر کمتر در معرض افسردگی قرار دارند. اینکه چگونه می‌خواهید سخاوت به خرج دهید به خودتان بستگی دارد؛ در یک موسسه خیریه فعالیت کنید، پول اهدا کنید، به یکی از دوستان یا آشنایان با مراقبت از فرزندشان کمک کنید و غیره.

۶- قدردان باشید

قدردانی به خاطر داشته‌ها در زندگی، راه رسیدن به یک ذهن آرام است. شکرگزاری اضطراب را کاهش می‌دهد و شما را به فردی خوشبین و راضی از زندگی تبدیل می‌کند. نیازی نیست چیز‌های عجیب و غریبی داشته باشید تا شکرگزار باشد، همیشه چیزی در زندگی وجود دارد که به خاطرش قدردان بود.

۷- عضو یک اجتماع شوید

مردم اغلب با دیگران بودن را به تنهایی ترجیح می‌دهند. همچنین برقراری ارتباط با دیگران ما را به جریان نامحدود صلح و شادی متصل می‌کند. هرچه بیشتر ما با یک فعالیتی درگیر شویم، به مرور منابع آرامبخش و شادی بخش آن فعالیت از بین می‌رود، اما وقت گذراندن با دیگران یک استثناست.

۸- خود را بیان کنید

هنر‌های خلاقانه یک منبع قوی از شادی و آرامش است. راه‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید خود را از طریق هنر بیان کنید و اینکار به شما کمک می‌کند که زندگی بهتری داشته باشید. نقاشی کنید، یک ساز یاد بگیرید، برقصید و …

 

کارکردن بر حوزه‌های چالش برانگیز

 

این مطلب را هم بخوانید:
درگیری ذهنی را با این 11 راهکار تمام کنید!

۱- حوزه‌های چالش برانگیز زندگیتان را شناسایی کنید

اگر چیزی مانع از دستیابی به یک ذهن آرام می‌شود، خوب است این مانع را بشناسید. در این صورت، شما می‌توانید یک برنامه برای غلبه بر آن طرح ریزی کنید. سعی کنید یک لیست از چیز‌هایی که در زندگی شما هستند و شما را ناآرام یا ناراحت می‌کنند تهیه کنید. نوشتن آن‌ها یک راه خوب برای کسب آگاهی بیشتر در موردشان است.

۲- با گذشته خود صلح کنید

آیا در گذشته شما چیزی هست که همچنان آزارتان دهد؟ شاید اشتباهی کردید، در شغل خود شکست خورده‌اید یا کسی که دوستش داشته‌اید را رنجانده؟ سعی کنید با گذشته خود صلح کنید تا این ارواح خبیثه که شما را به تسخیر گرفته‌اند را به بیرون برانید! صلح در حال حاضر، می‌تواند در زندان گذشته‌ای باشد که هنوز حل نشده است.

۳- روی روابطتان کار کنید

اگر روابط شما با والدینتان و کسانی که دوستشان دارید، مختل شده است، راهی برای حل کردن آن پیدا کنید تا بتوانید کاملا زندگی و خود را بپذیرید. گاهی اوقات بهترین راه داشتن یک ذهن آرام، رفع مشکلات فعلی است که زندگی را سخت کرده اند. روابط صمیمی، یکی از مهمترین منابع شادی و آرامش است. پس ارزش آن را دارد که آن‌ها را بازیابی کنید.

۴- برای داشتن ذهن آرام دیگران را ببخشید

کینه داشتن از دیگران کار آسانی است، اما بخشیدن دیگرانی که به ما آسیب زده اند، بسیار برای سلامت روان و داشتن روابطی بهتر اهمیت دارد. اگر ذهن آرامی می‌خواهید، باید هرگونه تلخی نسبت به دیگران را که به گذشته مربوط است کنار بگذارید. اگر نمی‌خواهید با آن‌ها بازهم رابطه داشته باشید، اشکالی ندارد، اما آن‌ها را در درون خود ببخشید.

۵- از مصرف گرایی اجتناب کنید

خرید چیز‌ها راه خوبی برای رسیدن به آرامش نیست. شاید شما در لحظات اولی که چیزی را می‌خرید احساس شادی کنید، اما این احساس خیلی زود از بین می‌رود. مصرف گرایی، رقابت طلبی را در شما تقویت می‌کند و افرادی که می‌خواهند از دیگران برتر باشند، در معرض خطر افسردگی و نارضایتی هستند. اگر می‌خواهید به آرامش برسید، از تله‌ی مصرف گرایی برحذر باشید.

۶- در مواقع لزوم، تغییر ایجاد کنید

شما ممکن است به تغییرات خاصی در زندگی خود نیاز داشته باشید تا به آرامش دست یابید. به عنوان مثال، زندگی در یک محله بد می‌تواند ذهن شما را به طرز منفی تحت تاثیر قرار دهد. اگر احساس می‌کنید که شغل فعلی، محل زندگی یا روابطتان شما را آزار می‌دهند، توصیه می‌شود که اقدام به تغییر این‌ها کنید. شغلی که شما را آزار می‌دهد، یا محله‌ای که ناراحتتان می‌کند، شاید قابل تحمل باشد، اما در نهایت بر سلامت روانتان تاثیر می‌گذارد.

۷- روابط سمی را حل کنید

روابط سمی و ناسالم می‌توانند یک مانع قوی در کسب آرامش باشند. این افراد ممکن است احساسات شما را بمکند و هرگز آن‌ها را بازنگردانند. آن‌ها ممکن است از شما سوء استفاده کنند. ممکن است احساس کنید که همه چیز در رابطه‌تان به نفع آن هاست؛ بنابراین با چنین روابطی مقابله کنید.

 

این مطلب را هم بخوانید:
تأثیر نیروی خیال بر زندگی

یکی از برترین روش‌های درمان بیش فعالی، عدم تمرکز و  افزایش توان ذهن و به دست آوردن حافظه‌ای قوی که در نهایت موجب افزایش یادگیری می شود استفاده از خدمات نوروفیدبک است.

  در مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه با استفاده از برترین خدمات و نوین ترین ابزارهابه وسیله ی آخرین متدهای علم پزشکی شما در بالا بردن سطح عملکرد ذهن تان یاری میکنیم.

با ما تماس بگیرید

۲۲۰۰۴۶۲۰

 

نوروفیدبک آگاهانه

 

 

چگونه یک ذهن آرام داشته باشیم؟

چگونه یک ذهن آرام داشته باشیم؟

 

مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه

نوروفیدبک

نوروفیدبک آگاهانه

چگونه یک ذهن آرام داشته باشیم؟

منبع: مجله ستاره

دیدگاه خود را ثبت کنید