Skip to main content

بچه‌هایی که از مهارت‌های قوی در خواندن برخوردار باشند، می‌توانند به راحتی در تمام زمینه‌ها به موفقیت دست یابند. به عنوان پدر یا مادر، شما می‌توانید کارهای زیادی انجام دهید تا به فرزندتان کمک کنید که این مهارت‌ها را کسب کند. از شما انتظار نمی‌رود که خواندن را به آنها بیاموزید، بلکه می‌توانید محیطی فراهم آورید که در آن خواندن یک فعالیت ارزشمند و مشترک تلقی شود.

به خاطر داشته باشید که یکی از مهمترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید تا فرزندانتان را به خواندن تشویق کنید این است که خود شما هم اهل مطالعه باشید. وقتی بچه‌ها در حالتی بزرگ شوند که ببینند والدینشان از مطالعه لذت می‌برند، آنها هم به طور طبیعی در این زمینه کنجکاوی‌هایی نشان می‌دهند. به همین دلیل باید مواد خواندنی (نظیر کتاب) همچون وسایل خانگی از قبیل تلوزیون و ضبط صوت در منزل شما موجود باشد. پشنهادهای زیر ارائه شده‌اند تا در منزل شما «محیط مطالعه» را تقویت کنند.

 

چگونه فرزندانمان را به مطالعه علاقمند کنیم؟

چگونه فرزندانمان را به مطالعه علاقمند کنیم؟

  • برای فرزندانتان کتاب بخوانید

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید تا فرزندانتان را به مطالعه تشویق کنید آن است که برایشان کتاب بخوانید. این کار را از زمانی شروع کنید که فرزندتان خیلی کوچک است و تا زمانی که میل دارد گوش کند، این کار را ادامه دهید.

 

 

  • وقتی فرزندانتان با صدای بلند چیزی را می‌خوانند، به آنها گوش کنید.

بچه‌ها دوست دارند که برای والدینشان کتاب بخوانند. این عامل، تقویت‌کننده‌ی احساس غرور آنهاست و مهارت‌های خواندن را در آنها افزایش می‌دهد. (خواندن با صدای بلند این فرصت را برای بچه‌ها فراهم می‌آورد که به نقطه‌گذاری‎‌ها و زیر و بم کردن صدا توجه ویژه‌ای اعمال کنند.) توجه داشته باشید که وقتی فرزندانتان با صدای بلند چیزی را می‌خوانند از آنها ایرادی نگیرید. به خاطر داشته باشید که شما می‌خواهید این عمل برایشان یک فعالیت لذت بخش باشد.

این مطلب را هم بخوانید:
۶ راهکار کاربردی برای والدین بیش فعال در تربیت کودک بیش فعال

 

 

  • به صورت منظم با فرزندانتان به کتابخانه سری بزنید.

در کتابخانه، به قسمت کتاب بچه‌ها مراجعه کنید. در آنجا کتاب‌های خواندنی بسیاری برای بچه‌هایی در تمام گروه‌های سنی وجود دارد. کتابدار هم می‌تواند به شما و فرزندانتان کمک کند تا کتاب مناسب را انتخاب کنید. به علاوه، کتابخانه‌ها اغلب برای بچه‌ها باشگاه‌های مطالعه و ساعت‌های قصه‌خوانی برگزار می‌کند. از این برنامه‌ها هم استفاده کنید.

 

 

  • به فرزندانتان کمک کنید تا برای خود کارت عضویت کتابخانه دریافت کنند.

داشتن کارت عضویت کتابخانه، به بچه‌ها کمک می‌کند که احساس مسئولیت و غرور را در خود پرورش دهند. تأکید کنید که فرزندانتان با امضاء کردن کارت عضویت، در واقع قول می‌دهند که به قوانین کتابخانه احترام بگذارند و از کتاب‌هایی که به طور امانی دریافت می‌کنند، به بهترین نحو نگهداری کنند.

 

 

  • به فرزندانتان کمک کنید تا برای خودشان کتابخانه تشکیل دهند.

به ندرت می‌توان چیزهایی را پیدا کرد که مانند جمع‌آوری کتاب‌های ارزشمند، بچه‌ها را ارضاء کند. (بسیار اتفاق می‌افتد که آنان این کتاب‌ها را برای تمام طول عمر نگاه می‌دارند و آنها به نسل‌های بعدی هم لذت خواهند بخشید.) لزومی ندارد که کتاب‌ها گران قیمت باشند. بعضی از منابع تأمین کتاب به شرح زیر است:

 

  • نمایشگاه کتاب مدارس
  • حراجی کتابفروشی‌ها (کتاب‌های زیر قیمت)
  • حراج‌های خانگی
  • باشگاه‌های کتاب

 

 

  • به فرزندانتان آبونمان یک مجله را هدیه دهید.

مجله‌های خوب متعددی می‌توان پیدا کرد که برای بچه‌ها منتشر می‌شوند. (با قسمت کتاب‌های مخصوص کودکان در کتابخانه تماس بگیرید.) بسیاری از این مجله‌ها بر علائق ویژه‌ای تأکید دارند، بنابراین شما باید آن چیزی را در نظر بگیرید که به طور اخص مورد توجه فرزندانتان باشد مثل: صنایع دستی، کامپیوتر، بازی‌ها، ادبیات، تاریخ، مد و غیره.

 

 

  • فرزندانتان را تشویق کنید که خودشان داستان بنویسند.
این مطلب را هم بخوانید:
کودکان بیش فعال

بسیاری از کودکان که از خواندن (یا گوش کردن به داستان) لذت می‌برند، به نوشتن (یا نقاشی کردن) داستان‌هایی از خودشان هم علاقه‌مندند. اگر فرزندانتان کوچک هستند، از آنها بخواهید که داستان‌های تخیلی خود را به شما بگویند و شما آنها را یادداشت کنید. شما می‌توانید داستان او را به صورت یک یا دو جمله در هر صفحه بنویسید و سپس صفحات را با ماشین دوخت به هم متصل کنید و آنها را به او برگردانید تا درباره‌ی موضوع آن، نقاشی کند. نتیجه کار مطمئناً داستان قشنگی خواهد بود. بچه‌های بزرگتر را تشویق کنید تا داستان بنویسند. برای اینکار وسایل مورد لزوم از قبیل مداد، خودکار، کاغذ خط‌دار و بی‌خط و قلم نشانگر را هم در اختیارشان قرار دهید و از همه مهمتر اینکه داستان آنها را بخوانید و آن را تحسین کنید.

 

 

  • تلویزیون را خاموش کنید و با هم به مطالعه بپردازید.

بعضی از خانواده‌ها دریافته‌اند که یک «ساعت مطالعه» می‌تواند پایانی خوشایند و آرامش‌بخش برای یک روز کاری پر مشغله باشد. این واقعیت که در کنار فرزندانتان مطالعه می‌کنید، بر ارزشی که برای مطالعه قائلید می‌افزاید. به‌علاوه، این یک ساعت زمان مناسبی برای بچه‌ها خواهد بود تا افکارشان را در مورد کتاب‌هایی که در دست مطالعه دارند، با شما مطرح کنند.

 

 

کتابخوانی کودکان

کتابخوانی کودکان

یکی از برترین روش‌های درمان بیش فعالی، عدم تمرکز و  افزایش توان ذهن و به دست آوردن حافظه‌ای قوی که در نهایت موجب افزایش یادگیری می شود استفاده از خدمات نوروفیدبک است.

  در مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه با استفاده از برترین خدمات و نوین ترین ابزارهابه وسیله ی آخرین متدهای علم پزشکی شما را در بالا بردن سطح عملکرد ذهن تان یاری میکنیم.

با ما تماس بگیرید

۲۲۰۰۴۶۲۰

 

 

منبع: کتاب مشق بدون اشک

نویسندگان: لی کانتر و دکتر لی هانسر

ترجمه: مجید رئیس دانا

 

 

دیدگاه خود را ثبت کنید