Skip to main content

به منظور درک بهتر اختلالات شخصیت به برخی ویژگی­ های اصلی و شایع اختلالات شخصیت اشاره خواهیم کرد. این ویژگی­ ها تقریباً در همه ­ی انواع اختلالات شخصیت به چشم می­ خورد. این ویژگی­ ها در واقع سنگ بنای اختلالات شخصیت به شمار می­روند. بر طبق طبقه­ بندی DSMIV و دیگر تحقیقات پیرامون مشکلات شخصیتی، ویژگی­های شایع در انواع اختلالات شخصیت به شرح زیر است:

 

 

  • نحوه­ ی تجربه­ ی فرد از جهان، ابراز عواطف و رفتار او غیر قابل انعطاف و عمیقاً کلیشه ­ای است و کاملاً با نحوه ­ی تجربه و رفتار اکثریت مردم جامعه تفاوت دارد.

 

  • الگوی غیرمتعارف تجربه و رفتار، نشان­ دهنده­ شیوه تفکر، ابراز عواطف، روابط بین فردی و خودکنترلی فرد دارای اختلال شخصیت است.

 

  • الگوی شخصیتی، خشک و غیرقابل انعطاف است؛ چنانکه در وضعیت­ های فردی و اجتماعی مختلف هیچ تغییری در آن ایجاد نمی ­شود. بنابراین برخلاف غالب افراد، فرد دارای اختلال شخصیت قادر نیست در وضعیت­ های مختلف، واکنش­ های مختلف و متناسبی از خود نشان دهد.

 

  • الگوهای مزمن و مقاوم، منجر به آسیب­ های روانی وخیمی (مثل اضطراب، افسردگی، خشم) خواهند شد و یا به­ طور واضحی در روابط اجتماعی، موفقیت های شغلی یا دیگر عملکردهای مهم فرد اختلال ایجاد خواهند کرد.

 

  • الگوهای شخصیتی، ثابت و مداوم هستند و سابقه ­ی آنها نیز حداقل به دوران نوجوانی یا اوان بزرگسالی فرد می­رسد.

 

  • این امکان وجود دارد که الگوهای اختلال شخصیت در سنین پیری کمرنگ شوند، اما غالباً به گونه­ های مختلفی در تمام طول عمر فرد پا برجا می­ مانند.

 

ویژگی های اصلی اختلالات شخصیت

ویژگی های اصلی اختلالات شخصیت

 

  • الگوهای مختلف شخصیتی، الگوهایی خودپرور هستند و غالباً موجب بروز استرس، تعارض در فرد و اختلال در عملکرد او می ­شوند که در بازخورد موجب می ­شوند که فرد با واکنش­هایی نابهنجار به مقابله با آنها برخیزد.

 

  • الگوهای مزبور نتیجه ­ی اختلال روانی نبوده و فقط شیوه ­ی خاصی از ابراز شخصیت به شمار می­روند.

 

  • تجربه ­ها و رفتارهایی که به عنوان اختلال شخصیت محسوب می ­گردند، از سوی خود فرد، تجربه ­ها و رفتارهایی عادی و طبیعی تلقی می­ شوند.

 

  • الگوهای رفتاری مزبور، در مقابل هر گونه تغییری مقاومت می­ کنند و خود فرد نیز تمایل چندانی به تغییر در خود احساس نمی­ کند.

 

 

 

یکی از برترین روش‌های درمان بیش فعالی، عدم تمرکز و  افزایش توان ذهن و به دست آوردن حافظه‌ای قوی که در نهایت موجب افزایش یادگیری می شود استفاده از خدمات نوروفیدبک است.

  در مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه با استفاده از برترین خدمات و نوین ترین ابزارهابه وسیله ی آخرین متدهای علم پزشکی شما را در بالا بردن سطح عملکرد ذهن تان یاری میکنیم.

با ما تماس بگیرید

۲۲۰۰۴۶۲۰

ویژگی های اصلی اختلالات شخصیت

 

منبع: عشق ویرانگر

نویسنده: دکتر براد جانسون و دکتر کلی موری

ترجمه: زهرا حسین زاده و الهام شفیعی

 

دیدگاه خود را ثبت کنید