Skip to main content

وابستگی سالم چیست؟

توسط 21 مهر 139926 مهر 1399خواندنی

واقعیت این است که وابستگی بیش از اندازه در روابط ما تولید اشکال می­کند، اما وابستگی بیش از اندازه کم هم به همان اندازه بد است. میانه سالمی میان استقلال بی­انعطاف و وابستگی بیش از اندازه ناسالم هست. وابستگی سالم یعنی توانایی در هم آمیختن صمیمیت و استقلال، بدین معنا که به دیگران تکیه کنیم و با این حال اتکای به نفس داشته باشیم و بی­آنکه احساس گناه کنیم، در وقت نیاز، دست کمک به سوی دیگران دراز کنیم. وقتی از وابستگی سالم در ارتباط با اطرافیان استفاده می­کنید، به توانمندی درونی می­رسید که هرگز از داشتن آن آگاه نبودید و دوستی­ها و روابط عاشقانه عمق جدیدی پیدا می­کنند، مهارت­های شغلی و حرفه­ای و نیز مهارت­های مربوط به تربیت فرزندان بیشتر می­شود و بر سلامتی جسمانی افزوده می­گردد، شادی و خوشبختی هم افزایش می­یابد.

 

کارهایی که برای رسیدن به وابستگی سالم باید انجام داد به قرار زیر است:

 

  • کارتان را از آنچه هستید جدا کنید. همه در مواقعی به کمک احتیاج دارند، اما در وابستگی ناسالم تقاضا برای کمک را با عاجز و درمانده بودن به اشتباه می­گیریم. به خاطر داشته باشید تقاضای کمک کردن، کاری است که شما انجام می­دهید، خود شما نیست. وقتی بتوانید عمل را از شخص جدا کنید، با راحتی بیشتری می­توانید در صورت نیاز تقاضای کمک کنید، و اگر تقاضایتان رد شد راحت­تر می­توانید با این مشکل روبه­رو شوید. ما این را اندیشه مبتنی بر پیوندجویی می­نامیم و این یک مهارت وابستگی سالم است.
این مطلب را هم بخوانید:
روبرو شدن با تغییر: فراسوی وابستگی بیش از اندازه

 

  • به فراسوی کلیشه­های کهنه بروید. ما تقاضای کمک کردن را با نداشتن امنیت خاطر، نرسیدن به حد بلوغ، ضعف و شکست و ناکامی مساوی می­دانیم. وقتی دست کمک به سوی دیگران دراز می­کنیم، احساس ضعف می­کنیم. وابستگی سالم یعنی رفتن به فراسوی این کلیشه­ها، یعنی ایجاد انگاره­های احساسی سالم­تر. وقتی اینکار را می­کنید به یک هم­کوشی احساسی و عاطفی می­رسید.

 

  • وابستگی را یک وسیله بدانید نه یک هدف. در وابستگی ناسالم دریافت کمک، خود هدف است. در وابستگی سالم، کمک راهی به سوی تغییر مثبت است، راهی برای قوی­تر شدن است به طوری که در مرحله­ی بعدی بهتر عمل خواهید کرد.

 

  • بیاموزید چگونه تقاضای کمک کنید. وابستگی سالم یعنی اینکه بدانید چگونه تقاضای کمک کنید، آنگونه که دیگران وقتی به شما کمک می­کنند، احساس خوبی داشته باشند. وابستگی سالم در ضمن بدین معناست که بدانید در چه زمانی تقاضای کمک کنید. بدانید در چه زمانی مناسب است که به دیگران تکیه کنید.

 

وابستگی سالم چیست؟

وابستگی سالم چیست؟

منبع: کتاب وابستگی سالم

نویسندگان: دکتر روبرت برنشتاین و دکتر مری لن گیراند

مترجم: مهدی قراچه داغی

 

 

 

یکی از برترین روش‌های درمان بیش فعالی، عدم تمرکز و  افزایش توان ذهن و به دست آوردن حافظه‌ای قوی که در نهایت موجب افزایش یادگیری می شود استفاده از خدمات نوروفیدبک است.

  در مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه با استفاده از برترین خدمات و نوین ترین ابزارهابه وسیله ی آخرین متدهای علم پزشکی شما را در بالا بردن سطح عملکرد ذهن تان یاری میکنیم.

با ما تماس بگیرید

۲۲۰۰۴۶۲۰

 

این مطلب را هم بخوانید:
مواجهه با عصبانیت : با کسی که سرمان فریاد می‌زند چگونه برخورد کنیم؟

 

 

 

 

 

  • Add to Phrasebook
    • No word lists for Persian -> Persian…
    • Create a new word list…
  • Copy

دیدگاه خود را ثبت کنید