Skip to main content

خیلی از ما فکر می کنیم برای موفقیت در همه ابعاد نیازمند برخورداری از هوش شناختی یا همان IQ بالا هستیم. قطعا تا به حال با افرادی مواجه شده ایم که بهره هوشی بالایی دارند اما در زندگی با مشکلات عدیده ای مواجه هستن و حتی نمی توانند به راحتی با اطرافیانشان ارتباط برقرار کنند، اینجاست که اصطلاحی به نام هوش هیجانی یا همان EQ مطرح می شود.

هوش هیجانی به معنای توانایی درک و شناخت صحیح هیجان ها و عواطف خود و دیگران، آن گونه که هستند، است و در برگیرنده دو جنبه از هوش است، که عبارتند از:

 

  • درک خودتان، به معنی درک اهداف، تفکرات، رفتار و مقاصد
  • درگ دیگران و احساسات آنها

 

افرادی که هوش هیجانی پایینی دارند نمی توانند با حوادث فشار زا و ناخوشایند سازگار شوند، و بیشتر دچار ناامیدی میگردند، و برعکس افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند پاسخ های سازشی و انطباقی بیشتر نسبت به وقایع ناگوار و منفی زندگی از خود نشان می دهند و این دقیقا همان ویژگی هایی است که برای داشتن روابط بین فردی و رضایت بخش به آنها نیاز جدی داریم. روان شناسان در این باره اتفاق نظر دارند که بهره هوشی یا همان IQ تا ۲۰ درصد می تواند عامل موفقیت باشد و ۸۰ درصد هوش هیجانی عامل تعیین کننده موفقیت است. هوش هیجانی نقش مهمی در برقراری و ادامه ارتباطات بازی می کند.

طرفداران هوش هیجانی بر این باورند که برای پیش بینی عملکرد فردی، هوش هیجانی نسبت به هوش عمومی توان بیشتری دارد. همچنین روان شناسان معتقدند که هوش هیجانی بالا می تواند کیفیت عمومی زندگی و موفقیت های شخصی و اجتماعی فرد را ارتقا دهد.

مردانی که هوش هیجانی بالایی دارند، از نظر اجتماعی، متوازن، خوش برخورد و بشاش هستند و در مقابل افکار نگران کننده و ترس آور مقاومند. آنان در زمینه خدمت به مردم یا حل مشکلات، قبول مسئولیت و برخورداری از دیدگاهی اخلاقی، ظرفیتی قابل توجه دارند. زندگی عاطفی آنان غنی و هم خوان است. آنها با خود، دیگران و مجموعه اجتماعی که در آن زندگی می کنند، راحتند.

زنان دارای هوش هیجانی بالا، با جرأت هستند و احساسات خود را به طور مستقیم ابراز می کنند و درباره خودشان احساس مثبتی دارند و زندگی برای آنان سرشار از معنا است و خود را به خوبی با فشارهای عصبی منطبق می کنند.

 

 

 

نوروفیدبک چیست؟

یکی از برترین روش‌های درمان بیش فعالی، عدم تمرکز و  افزایش توان ذهن و به دست آوردن حافظه‌ای قوی که در نهایت موجب افزایش یادگیری می شود استفاده از خدمات نوروفیدبک است.

  در مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه با استفاده از برترین خدمات و نوین ترین ابزارهابه وسیله ی آخرین متدهای علم پزشکی شما در بالا بردن سطح عملکرد ذهن تان یاری میکنیم.

با ما تماس بگیرید

۲۲۰۰۴۶۲۰

 

هوش هیجانی چیست

هوش هیجانی چیست

 

هوش هیجانی چیست

EQ چیست

نوروفیدبک

دیدگاه خود را ثبت کنید