Skip to main content

در حال حاضر یکی از بهترین آزمون ­های هوشی که وجود دارد آزمون هوش وکسلر (WISC) می­باشد که قابل استنادترین آزمون هوشی در دنیا و همچنین در ایران است.  مقیاس هوشی وکسلر توسط دیوید وکسلر ابداع شده است. این مقیاس شامل مقیاس هوشی وکسلر بزرگسالان، کودکان و کودکان پیش دبستانی است. وکسلر پدیده ی هوش را عاملی واحد نمی داند و اعتقاد دارد که حالت هوش می تواند در شکل های مختلف مانند هوش عملی، کلامی، اجتماعی و انتزاعی وجود داشته باشد. با توجه به تعریفی که وکسلر از پدیده ی هوش نموده است و آن را عاملی دانسته است که از ترکیب چند توانایی ایجاد می شود لذا در مقیاس های هوشی که وی آنها را ابداع نموده است برای سنجش هر یک از این توانایی ها آزمونهای فرعی مختلفی قرار داده شده است.

این آزمون هوشی علاوه بر تعیین ضریب هوشی کلی (IQ) موارد دیگری مانند درک مطلب کلامی، استدلال ادراکی، حافظه فعال و سرعت پردازش را نیز مشخص می­ نماید و با کمک این آزمون هوشی می­ توان مشخصات کامل­تری از توانایی­ های کودک به دست آورد که البته این تست هوش نسخه­های مختلفی دارد که معتبرترین آن­ها نسخه چهارم آن یا تست وکسلر۴ (wisc-4) و تست وکسلر ۵ (WISC-5) می ­باشد که نسخه پنجم تست هوش وکسلر علاوه بر اینکه یک تست هوش است یک آزمون نوروسایکولوژی یا همان عصب روان­شناختی نیز هست، یعنی اختلالات عملکرد سیستم عصبی و اختلالات شناختی را نیز مشخص می­نماید.

مقیاس ­های وکسلر از دو قسمت تشکیل شده است؛ یک قسمت آن به سوالاتی مربوط می­شود که به درک زبان یا استفاده از زبان به صورت­های مختلف مانند صحبت کردن، خواندن و نوشتن احتیاج دارد که با این مجموعه سوالات، هوش کلامی را اندازه می­ گیرند؛ قسمت دیگر این آزمون از مجموعه سوالاتی تشکیل شده است که بیشتر جنبه عملی هوش را می ­سنجد؛ با این مجموعه سوالات هوش عملی یا غیر کلامی را اندازه می­گیرند. اندازه­ گیری بهره هوشی غیر کلامی به استفاده و کاربرد زبان بستگی ندارد و برای اقلیت­های فرهنگی، خصوصاً کودکان دو زبانه و نیز کودکان با فقر محیطی سنجش مناسب­ تری را به عمل می­آورد.

 

 

 

یکی از برترین روش‌های درمان بیش فعالی، عدم تمرکز و  افزایش توان ذهن و به دست آوردن حافظه‌ای قوی که در نهایت موجب افزایش یادگیری می شود استفاده از خدمات نوروفیدبک است.

  در مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه با استفاده از برترین خدمات و نوین ترین ابزارهابه وسیله ی آخرین متدهای علم پزشکی شما را در بالا بردن سطح عملکرد ذهن تان یاری میکنیم.

با ما تماس بگیرید

۲۲۰۰۴۶۲۰

 

تست هوش وکسلر

تست هوش وکسلر

 

 

منبع: کتاب راهنمای اجرا و نمره گذاری مقیاس هوشی وکسلر کودکان چهار، نوشه دیوید وکسلر، ترجمه دکتر محمدرضا عابدی و همکاران

مقاله دکتر حسین لطیفی نیا (متخصص روان شناسی بالینی)، سایت dr-lotfinia.ir

 

دیدگاه خود را ثبت کنید