Skip to main content

شبکه های اجتماعی در برهه کنونی نقش بسیار پر رنگی بر روابط اجتماعی، افکار و حالات روانی افراد ایفا می کنند، شاید باورش کمی سخت باشد، اما طبق تحقیقات دانشمندان حتی فیلتر های مورد استفاده در تصاویر گالری اینستاگرام افراد هم می توانند نشان از حالات و روحیه آنها داشته باشند!

Andrew Reece از دانشگاه هاروارد و Chris Danforth از دانشگاه ورمونت طی تحقیقی مشترک به نتایج جالبی دست یافته اند که نشان از ارتباط وضعیت روحی افراد و استفاده آنها از فیلتر های رنگی در اینستاگرام آنها دارد. طبق تحقیقات صورت گرفته افرادی که از افسردگی رنج می برند در تصاویرشان از رنگ های تیره و فیلتر های خاکستری و سیاه و سفید به میزان بسیار بیشتری نسبت به دیگران استفاده می کنند. این اتفاق در افراد سالم با روحیه مساعد بسیار به ندرت رخ می دهد!

 

ارتباط-افسردگی-و-فیلترهای-انتخابی-در-اینستاگرام

ارتباط افسردگی و فیلترهای انتخابی در اینستاگرام

 

بیشتر افراد افسرده برای انتخاب فیلتر از نمونه هایی سیاه و سفید نظیر Inkwell (نام نوعی فیلتر دم دستی در منو های برنامه اینستاگرام) استفاده می کنند، این در حالی است افراد با وضعیت روانی نرمال عمدتا از فیلتر هایی نظیر Valencia در عکس هایی با نور بالا استفاده می کنند.

این تحقیق بر روی بیش از ۱۷۰ نفر از Amazon’s Mechanical Turk صورت گرفته که همگی از اینستاگرام به صورت روزانه استفاده می کردند، از همگی انها خواسته شد به مجموعه سوالاتی پاسخ دهند که از جمله انها سوالات روانشناسی و سنجش میزان افسردگی بود. برای هر یک از افراد ۱۰۰ عکس به صورت اتفاقی انتخاب شد که فرد برای هر یک از آنها میزان غمگین بودن و شاد بودن و انرژی را با انتخاب اعداد ۱ تا ۵ مشخص کند، در پایان تصاویر با رنگ و لعاب بیشتر نشان از شادی و سطح انرژی بالا و در مقابل تصاویر با تیرگی و رنگ های خاکستری و مشکی نشان از افسردگی افراد داشت.

این مطلب را هم بخوانید:
افسردگی صبحگاهی! با حس ناخوشایند بعد از بیدار شدن چه کنیم؟

در تمامی آزمایش های انجام شده عدم انتخاب فیلتر های مختلف و رنگی و انتخاب فیلترهای اشباع کننده و محو کننده و سیاه و سفید نشان از وضع و حال نامساعد روانی فرد مورد مطالعه داشت، در مقابل انتخاب فیلتر های متنوع در رنگ های مختلف نشان از اوضاع خوب و عدم وجود اختلالات روانی در افراد بود. توجه داشته باشید که طی این تحقیقات به اثبات رسید که  اگر بخواهیم یک ویزگی را به صورت کامل به افراد خاصی مثلا افسرده ربط بدهیم کاملا غیر علمی و حتی غیر کارشناسی است و تشخیص وضعیت روحی افراد نیاز به بررسی المان های مختلف و دانش بنیانی دارد که تنها از پس متخصصین در این زمینه بر خواهد آمد و نتایج تحقیقات اینچنینی تنها در مسیر سنجش سطح افسردگی افراد آن هم تنها در برخی از آنها موثر خواهد بود.

این یافته ها تماما نشان از تاثیر حالات روحی افراد بر روابط آنها حتی در شبکه های اجتماعی که به صورت مجازی با آن ها تعامل دارند دارد، پیشنهاد می کنیم، اگر دوستی دارید که مدتهاست از فیلتر های تیره برای تصاویر گالری اینستاگرامش استفاده میکند، بدون هیچ گونه قضاوتی او را به صرف یک چای دعوت کنید، با او هم صحبت و هم قدم شوید و روش استفاده از فیلتر های رنگی این برنامه را برایش بگویید

نوروفیدبک چیست؟

 

این مطلب را هم بخوانید:
افسردگی عملکرد مغز را مختل می‌کند.

یکی از برترین روش‌های درمان بیش فعالی، عدم تمرکز و  افزایش توان ذهن و به دست آوردن حافظه‌ای قوی که در نهایت موجب افزایش یادگیری می شود استفاده از خدمات نوروفیدبک است.

  در مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه با استفاده از برترین خدمات و نوین ترین ابزارهابه وسیله ی آخرین متدهای علم پزشکی شما را در بالا بردن سطح عملکرد ذهن تان یاری می کنیم.

با ما تماس بگیرید

۲۲۰۰۴۶۲۰

 

ارتباط افسردگی و فیلترهای انتخابی افراد در اینستاگرام!

منبع: نت نوشت

دیدگاه خود را ثبت کنید