Skip to main content

حافظه انسان در واقع دارای اشکال بسیاری است . می دانیم زمانی که حافظه ای را ذخیره می کنیم ، در واقع داریم اطلاعات را ذخیره می کنیم. اما اینکه چه اطلاعاتی را و به چه مدتی حفظ می نماییم ، تعیین کننده انواع حافظه انسان است.

معمول ترین طبقه بندی انواع حافظه انسان شامل حافظه کوتاه مدت ( یا حافظه کاری ) و حافظه بلند مدت ، بر اساس میزان زمانی که حافظه ذخیره می شود ، می باشد.

 

هر دو نوع حافظه می توانند به علت سن ، یا دلایل مختلف و شرایط بالینی ضعیف گردند.

 

 

 

انواع حافظه انسان را بشناسید

انواع حافظه انسان را بشناسید

حافظه بلند مدت

 

حافظه بلند مدت (Long-term memory) سیستم مغز ما برای ذخیره ، مدیریت ، و بازیابی اطلاعات است.

 

حافظه بلند مدت چیزی است که بیش از چند دقیقه از وقوع آن اتفاق افتاده ، و شما به یاد می آورید. خاطرات بلند مدت می توانند چند روز یا چند سال در ذهن شما باقی بمانند. خاطرات طولانی مدت از لحاظ نیرو همان اندازه نمی باشند . خاطرات قوی تر ، شما را قادر به یادآوری رویداد یا واقعیت مورد تقاضا می سازد – برای مثال ، پاریس پایتخت فرانسه است. خاطرات ضعیف اغلب به خاطر تشویق یا یادآوری به ذهن می رسند.

 

 

حافظه کوتاه مدت

 

به طور دقیق حافظه کوتاه مدت (short-term memory) به “حافظه در حال کار” اشاره دارد.

 

به عنوان یکی از دو حافظه اصلی ، حافظه کوتاه مدت مسئولیت ذخیره اطلاعات به طور موقت و تعیین اینکه آیا قابل انتقال به حافظه بلند مدت یا عدم پذیرش آن می باشد. اگر چه به نظر پیچیده می آید ، اما فرآیند حافظه کوتاه مدت کمتر از یک دقیقه طول می کشد تا تکمیل گردد.

 

 

انواع حافظه بلند مدت

 

همانطور که می دانید خاطرات طولانی مدت بسیار پیچیده تر از نوع کوتاه مدت خود هستند.

 

 

حافظه آشکار

حافظه آشکار (Explicit memory) ، یا حافظه اخباری (declarative memory) ، یک نوع حافظه بلند مدت است که نیاز به تفکر آگاهانه دارد. این همان چیزی است که اکثر مردم در هنگام تفکر در مورد خاطرات در ذهن دارند.

 

 

حافظه ضمنی

حافظه ضمنی (Implicit Memory) شکلی اصلی از حافظه بلند مدت است که نیاز به تفکر آگاهانه ندارد. حافظه ضمنی به شما اجازه انجام کار را بر اساس عادت را می دهد.

 

 

حافظه مربوط به شرح حال

اکثر ما بخشی از زندگی را بهتر از دیگران به یاد می اوریم. این همان حافظه مربوط به شرح حال (Autobiographical Memory) است.

 

 

حافظه و الهه خواب

محققان معتقدند که خواب فعالانه به مغز کمک می کند تا آنچه را که یاد می گیریم و به یاد می آوریم قوت بخشیم .

 

 

یکی از برترین روش‌های درمان بیش فعالی، عدم تمرکز و  افزایش توان ذهن و به دست آوردن حافظه‌ای قوی که در نهایت موجب افزایش یادگیری می شود استفاده از خدمات نوروفیدبک است.

  در مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه با استفاده از برترین خدمات و نوین ترین ابزارهابه وسیله ی آخرین متدهای علم پزشکی شما را در بالا بردن سطح عملکرد ذهن تان یاری میکنیم.

با ما تماس بگیرید

۲۲۰۰۴۶۲۰

 

انواع حافظه انسان را بشناسید

 

منبع

دیدگاه خود را ثبت کنید